Το 15% των νέων είναι "super users" της τεχνητής νοημοσύνης

Η νέα γενιά, η Gen Z, έχει μεγαλώσει με την τεχνολογία ως αναπόσπαστο μέρος της καθημερινότητας της. Ωστόσο, σύμφωνα με την πρόσφατη έκθεση της EY, "How can we upskill Gen Z as fast as we train AI?", φαίνεται πως η εξοικείωσή της με την τεχνητή νοημοσύνη (AI) δεν είναι τόσο προχωρημένη.
Όπως διαπιστώνει η έρευνα, παρ’ ότι οι νέοι γνωρίζουν τις πρακτικές εφαρμογές του AI, δυσκολεύονται στην κριτική αξιολόγηση και στην κατανόηση των περιορισμών της τεχνολογίας. “Μέχρι το 2030, η Gen Z θα αποτελεί το 30% του παγκόσμιου εργατικού δυναμικού. Αυτό σημαίνει ότι η ορθή χρήση και αξιολόγηση της AI από αυτήν τη γενιά θα είναι καθοριστική για το μέλλον της εργασίας”, αναφέρει η έρευνα της EY, που βασίστηκε σε δεδομένα από 5.000 νέους από 16 χώρες.
Gen Z: Αν και θεωρείται η πιο "ψηφιακή" γενιά, η εξοικείωση με το AI παραμένει ελλιπής
Πιο αναλυτικά, η μελέτη δείχνει ότι η Gen Z κατανοεί τις εφαρμογές της AI, αλλά συχνά υπερεκτιμά τις δεξιότητές της στη χρήση και την κατανόησή της. Συγκεκριμένα, το 61% των νέων χρησιμοποιεί AI σε κάποιο βαθμό, αλλά προσαρμόζει τη χρήση ανάλογα με τις ανάγκες του. Το 15% είναι "super users", δηλαδή χρησιμοποιούν την AI σε μεγάλο βαθμό, ενώ το 24% αξιοποιεί τις δυνατότητές του AI σπάνια ή καθόλου.
Αν και το 69% των νέων αναγνωρίζει τις καθημερινές εφαρμογές της AI, μόλις το 56% δηλώνει ότι γνωρίζει πώς να συντάξει αποτελεσματικά prompts, ενώ μόνο 44% μπορεί να διακρίνει πότε το AI δημιουργεί ψευδείς πληροφορίες.
Χάσμα δεξιοτήτων
Η έλλειψη κριτικής σκέψης απέναντι στην AI αποτελεί μια από τις βασικότερες προκλήσεις που αναδεικνύει η έρευνα. Παρ’ ότι η Gen Z αντιλαμβάνεται ότι το AI μπορεί να αυξήσει την παραγωγικότητα, να βελτιώσει την ανάλυση δεδομένων και να μειώσει τα ανθρώπινα λάθη, εκφράζει ανησυχίες για την ανεργία, την υπερβολική εξάρτηση από την τεχνολογία και την παραπληροφόρηση.
Επιπλέον, η έκθεση δείχνει ότι τα κοινωνικά δίκτυα αποτελούν την κύρια πηγή πληροφόρησης της Gen Z για την AI, γεγονός που εντείνει τον κίνδυνο διασποράς ανακριβών ή μη επαρκών γνώσεων για την τεχνολογία.
Η EY προτείνει μια σειρά από δράσεις για την καλύτερη προετοιμασία της Gen Z στη χρήση του AI, όπως τη συνεργασία δημόσιου και ιδιωτικού τομέα για την παροχή εκπαιδευτικών προγραμμάτων και αυτο-εκμάθησης, αλλά και τη δημιουργία σύγχρονων προγραμμάτων σπουδών, που δεν εστιάζουν μόνο στις τεχνικές δεξιότητες, αλλά και στην κριτική αξιολόγηση της τεχνολογίας, όπως και την αξιοποίηση των κοινωνικών δικτύων για τη διάδοση αξιόπιστου και επαληθευμένου περιεχομένου σχετικά με την AI.
“Παρ’ ότι η Gen Z θεωρείται η πιο "ψηφιακή" γενιά, η πραγματική της εξοικείωση με την AI παραμένει ελλιπής. Η ανάγκη για εκπαίδευση και ανάπτυξη κριτικής σκέψης είναι πιο επιτακτική από ποτέ, καθώς το AI θα αποτελεί βασικό εργαλείο στην αγορά εργασίας του μέλλοντος”, τονίζει η μελέτη.