Μόνο το 4% των ελληνικών εταιρειών έτοιμο για επιτυχή εφαρμογή του ΑΙ
Στην αφετηρία της διαδρομής τους προς την τεχνητή νοημοσύνη βρίσκονται οι ελληνικές επιχειρήσεις, καθώς μόνο το 4% δηλώνει, σήμερα, έτοιμο για πλήρη επιτυχή εφαρμογή του ΑΙ. Την ψηφιακή υστέρηση των ελληνικών εταιρειών ειδικά σε αναδυόμενες τεχνολογίες, όπως η τεχνητή νοημοσύνη -παρά την πρόοδο που έχει συντελεστεί την τελευταία πενταετία - επιβεβαιώνει έρευνα του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών για την Grant Thornton, που παρουσιάστηκε στη διάρκεια της εκδήλωσης “Future Unfold”, παρουσία του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη.
Σύμφωνα με την έρευνα, η χρήση της τεχνητής νοημοσύνης στις ελληνικές εταιρείες είναι περιορισμένη. Παρά την αυξανόμενη σημασία του AI, μόλις το 30% των εταιρειών διαθέτει κάποιο πλάνο χρήσης της, ενώ μόνο το 20% χρησιμοποιεί ήδη τεχνολογίες AI. Ακόμα χαμηλότερα είναι τα ποσοστά εκείνων που έχουν στρατηγική AI (15%) ή κατάλληλη διαχείριση δεδομένων για το ΑΙ (10%), ενώ τελικά πλήρως έτοιμο για επιτυχημένη εφαρμογή του AI είναι μόλις το 4%.
Grant Thornton - OΠΑ: Μόνο το 10% των ελληνικών εταιρειών έχει κατάλληλη στρατηγική διαχείρισης δεδομένων
Το ποσοστό του 4% φέρνει την Ελλάδα μπροστά από χώρες, όπως η Βουλγαρία και η Ρουμανία στην πλήρη αξιοποίηση της τεχνητής νοημοσύνης, ενώ η χώρα μας βρίσκεται σε μεγάλη απόσταση από κράτη, όπως η Πορτογαλία (8%) ή η Δανία (15%).
Η έλλειψη στρατηγικής, οι ανεπαρκείς υποδομές διαχείρισης δεδομένων και η αδυναμία των επιχειρήσεων να εκπαιδεύσουν το προσωπικό τους στις απαραίτητες δεξιότητες αποτελούν σοβαρά εμπόδια για την εφαρμογή του ΑΙ σύμφωνα με την έρευνα της Grant Thornton, που παρουσίασε ο κ. Δουκίδης.
Ψηφιακή υστέρηση
Η έρευνα αναδεικνύει ένα χάσμα ανάμεσα στην πρόσβαση των ελληνικών επιχειρήσεων στις ψηφιακές τεχνολογίες και στην τελική αξιοποίησή τους. Ενώ πάνω από 7 στις 10 εταιρείες χρησιμοποιούν όλα τα γνωστά πληροφοριακά συστήματα (ERP, WMS, CRM) και τα πληροφοριακά συστήματα ανθρωπίνων πόρων, η πλήρης αξιοποίηση αυτών των συστημάτων είναι χαμηλότερη: λιγότερες από 6 στις 10 έχουν ψηφιοποιήσει ή αυτοματοποιήσει διαδικασίες σε ικανοποιητικό βαθμό.
Στο μεταξύ, ενώ οι 8 στις 10 εταιρείες στην Ελλάδα χρησιμοποιούν τα ψηφιακά κανάλια, όπως website και social media, μόνο οι 4 στις 10 τα αξιοποιούν για συναλλαγές, ενώ οι υπόλοιπες απλά για προώθηση.
Πρακτικά, ενώ η πλειοψηφία των επιχειρήσεων χρησιμοποιεί τις τεχνολογίες, μόνο μία στις δύο έχει κάποια επιχειρηματικά πλεονεκτήματα από αυτές τις τεχνολογίες και μάλιστα, μόνο το 7% αποκομίζει όλα τα επιχειρηματικά οφέλη σε πλήρη βαθμό (μείωση κόστους, αύξηση παραγωγικότητας, καλύτερη λήψη αποφάσεων, αύξηση πωλήσεων και ανταγωνιστικότητας).
Για την υιοθέτηση του cloud
Ειδικά σε ό,τι αφορά πιο προηγμένες ψηφιακές τεχνολογίες, όπως το cloud, η έρευνα έδειξε ότι αν και 8 στις 10 ελληνικές εταιρείες το χρησιμοποιούν, δεν αποκομίζουν συγκριτικά πλεονεκτήματα από αυτό.
Αντίστοιχη είναι η εικόνα και όσον αφορά στην αξιοποίηση των Data Analytics: περίπου 3 στις 4 εταιρείες τα χρησιμοποιούν, αλλά μόλις 2 στις 10 συλλέγουν μεγάλο όγκο δεδομένων από διαφορετικές πηγές και μόνο 1 στις 3 συλλέγει ουσιαστικά στοιχεία καταναλωτών (δημογραφικά, αγοραστικά και πλοήγησης). Άρα επί της ουσίας, αξιοποίηση των Data Analytics κάνει κάτι λιγότερο από 1 στις 5 ελληνικές εταιρείες.
Ανάγκη επενδύσεων
Η απουσία κατάλληλης κουλτούρας πειραματισμού με τις νέες τεχνολογίες και οι ελλιπείς προϋπολογισμοί δείχνουν να φρενάρουν τις ελληνικές εταιρείες από το ψηφιακό άλμα. Πάνω από τις μισές εταιρείες στην Ελλάδα δηλώνουν ότι έχουν σήμερα σημαντικά επενδυτικά πλάνα για το ΙΤ.
“Υπάρχουν, όμως, ανοικτά θέματα. Η εκτίμησή μας είναι ότι, κατά μέσο όρο, αυτές οι επιχειρήσεις θα θέλουν περίπου €300.000 επενδύσεις τα επόμενα τρία χρόνια. Άρα, συνολικά πάνω από €2 δισ. επενδύσεων. Όμως, μόνο μία στις επτά αναφέρει ότι θα επενδύσει πάνω από €300.000”, εξήγησε ο κ. Δουκίδης, παρουσιάζοντας την έρευνα.
Όπως είπε, “αυτό σημαίνει ότι ενώ οι απαιτήσεις τους είναι ψηλά, ο προγραμματισμός τους είναι χαμηλά” και συμπλήρωσε: “Μόνο 3 επιχειρήσεις στις 10 χρησιμοποιούν μετρούν και αξιολογούν τα αποτελέσματα αυτών των απαιτήσεων”.
Οι επιδόσεις στην κυβερνοασφάλεια
Σε ό,τι αφορά στην κυβερνοασφάλεια, η ίδια έρευνα έδειξε ότι 8 στις 10 προσπαθούν να την αντιμετωπίσουν ως μια σοβαρή πρόκληση. Ωστόσο, δεν αντιμετωπίζεται η κυβερνοασφάλεια ως μια καθολική επιχειρηματική στρατηγική από όλες τις εταιρείες, όπως θα έπρεπε. Συγκεκριμένα, μόνο 2 στις 3 εκπαιδεύουν συστηματικά τους υπαλλήλους τους στα θέματα κυβερνοασφάλειας.
Αναφορικά με τον ψηφιακό μετασχηματισμό, η έρευνα έδειξε ότι 1 στις 2 εταιρείες έχει μια στρατηγική, όμως, αυτό αφορά σε μεγάλο βαθμό καθαρά τεχνολογικές πρωτοβουλίες. Όπως προκύπτει, μόνο 1 στις 3 εταιρείες αναφέρει ότι έχει στρατηγική επιχειρηματικού μετασχηματισμού που αφορά: μετασχηματισμό των διαδικασιών, μετασχηματισμό της εμπειρίας των πελατών και μετασχηματισμό του ίδιου του επιχειρηματικού μοντέλου.
Μάλιστα, μόνο 1 στις 5 αποκομίζει κάποια πλεονεκτήματα από αυτόν τον ψηφιακό μετασχηματισμό, ενώ μόλις 2% καταφέρνουν να επιτύχουν όλα τα επιχειρηματικά οφέλη μέσα από τον μετασχηματισμό αυτό.