Συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού βλέπει η Ε.Ε. στην αγορά ηλεκτρικών οχημάτων
Συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού στην αγορά των ηλεκτρικών οχημάτων βλέπει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Στο πλαίσιο εν εξελίξει έρευνας, η Επιτροπή κατέληξε προσωρινά στο συμπέρασμα ότι η αξιακή αλυσίδα των ηλεκτρικών οχημάτων με συσσωρευτή (BEV) στην Κίνα λαμβάνει αθέμιτες επιδοτήσεις, γεγονός που απειλεί με οικονομική ζημία τους παραγωγούς BEV της Ε.Ε.
Η έρευνα εξέτασε, επίσης, τις πιθανές συνέπειες και τον αντίκτυπο των μέτρων στους εισαγωγείς, τους χρήστες και τους καταναλωτές ηλεκτρικών οχημάτων στην Ε.Ε. Βάσει των πορισμάτων της έρευνας, η Επιτροπή διαπίστωσε προσωρινά ότι είναι προς το συμφέρον της Ε.Ε. να αποκαταστήσει τις επιπτώσεις των αθέμιτων εμπορικών πρακτικών που διαπιστώθηκαν, επιβάλλοντας προσωρινούς αντισταθμιστικούς δασμούς στις εισαγωγές BEV από την Κίνα.
Έρευνα της Επιτροπής κρίνει προσωρινά ότι οι αλυσίδες αξίας των ηλεκτρικών οχημάτων στην Κίνα λαμβάνουν αθέμιτες επιδοτήσεις
Κατά συνέπεια, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προανήγγειλε χθες στα ενδιαφερόμενα μέρη το επίπεδο των προσωρινών αντισταθμιστικών δασμών, που προτίθεται να επιβάλει στις εισαγωγές BEV από την Κίνα. Παράλληλα, η Επιτροπή προσέγγισε τις κινεζικές Αρχές, για να συζητήσει τα πορίσματα αυτά και πιθανούς τρόπους επίλυσης του ζητήματος.
Οι ατομικοί δασμοί, που προτίθεται να επιβάλει η Επιτροπή στους τρεις Κινέζους παραγωγούς του δείγματος, έχουν ως εξής: BYD 17,4%, Geely: 20% και SAIC: 38,1 %. Άλλοι Κινέζοι παραγωγοί BEV, οι οποίοι συνεργάστηκαν στην έρευνα, αλλά δεν συμπεριλήφθηκαν στο δείγμα, θα υπαχθούν σε σταθμισμένο μέσο δασμό 21%. Όλοι οι άλλοι Κινέζοι παραγωγοί BEV, που δεν συνεργάστηκαν στην έρευνα, θα υπαχθούν σε δασμό 38,1%.
Αθέμιτες επιδοτήσεις
Τα προσωρινά πορίσματα της έρευνας της Ε.Ε. κατά των επιδοτήσεων δείχνουν ότι ολόκληρη η αλυσίδα αξίας των BEV επωφελείται σε μεγάλο βαθμό από αθέμιτες επιδοτήσεις στην Κίνα και ότι, κατά συνέπεια, η εισροή επιδοτούμενων κινεζικών εισαγωγών σε τεχνητά χαμηλές τιμές συνιστά απειλή σαφώς προβλέψιμης και επικείμενης ζημίας για τη βιομηχανία της Ε.Ε.
Σύμφωνα με όσα αναφέρει σε σχετική ανακοίνωσή της η Επιτροπή, εάν οι συζητήσεις με τις κινεζικές Αρχές δεν οδηγήσουν σε αποτελεσματική λύση, αυτοί οι προσωρινοί αντισταθμιστικοί δασμοί θα εισαχθούν από τις 4 Ιουλίου με εγγύηση (με τη μορφή που θα αποφασίσουν τα τελωνεία κάθε κράτους-μέλους). Θα εισπράττονται δε μόνο εάν και εφόσον επιβληθούν οριστικοί δασμοί.
Θυμίζουμε ότι στις 4 Οκτωβρίου 2023, η Επιτροπή ξεκίνησε επίσημα αυτεπάγγελτη έρευνα κατά των επιδοτήσεων για εισαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων με μπαταρία για επιβάτες καταγωγής Κίνας. Η Επιτροπή μπορεί να δημοσιεύσει προσωρινούς αντισταθμιστικούς δασμούς εντός 9 μηνών από την έναρξη (δηλαδή έως τις 4 Ιουλίου το αργότερο). Τα οριστικά μέτρα πρέπει να επιβληθούν εντός 4 μηνών από την επιβολή των προσωρινών δασμών.
Μετά από τεκμηριωμένο αίτημα, ένας παραγωγός BEV στην Κίνα - η Tesla - μπορεί να λάβει ατομικά υπολογισμένο συντελεστή δασμού στο οριστικό στάδιο. Οποιαδήποτε άλλη εταιρεία παραγωγής στην Κίνα, που δεν επιλέχθηκε στο τελικό δείγμα και επιθυμεί να διερευνηθεί η ιδιαίτερη κατάστασή της, μπορεί να ζητήσει ταχεία επανεξέταση, σύμφωνα με τον βασικό κανονισμό κατά των επιδοτήσεων, αμέσως μετά την επιβολή των οριστικών μέτρων.