Έρευνες - Μελέτες

1 στους 2 Έλληνες χρησιμοποιεί, πλέον, πιο συχνά πιστωτική στο σούπερ μάρκετ

creditcards

Ένας στους δύο καταναλωτές (49%) δηλώνει ότι, μετά από την επιβολή των capital controls, χρησιμοποιεί πιο συχνά πιστωτική κάρτα για την πληρωμή των αγορών του στο σουπερμάρκετ. Έως την επιβολή των ελέγχων κεφαλαίων, η Ελλάδα είχε ένα από τα υψηλότερα ποσοστά χρήσης μετρητών στο λιανεμπόριο (95%) και ένα από τα χαμηλότερα ποσοστά χρήσης πιστωτικών και χρεωστικών καρτών. Στο λιανεμπόριο τροφίμων, το ποσοστό χρήσης εκτιμάται ότι, μέχρι τον Ιούνιο 2015, ήταν στα επίπεδα του 7%-8% για τις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ και κάτω από 1% για τα μικρά σημεία πώλησης.

Οι Έλληνες καταναλωτές αύξησαν τη χρήση πιστωτικής κάρτας στο σούπερ μάρκετ από τον Ιούλιο και μετά, λόγω capital controlsΣύμφωνα με πανελλήνια έρευνα καταναλωτών σουπερμάρκετ, με δείγμα 1.350 ατόμων, που πραγματοποίησε το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), το ποσοστό χρήσης πιστωτικών καρτών αυξήθηκε εξαιτίας των ελέγχων κεφαλαίων μεσοσταθμικά από 4,5% σε 19,5%, με αύξηση για τις αλυσίδες σουπερμάρκετ από 7,5% σε 30% και για τα μικρότερα σημεία πώλησης από 1% σε 7,5%.

Πάντως, το ΙΕΛΚΑ σημειώνει ότι αυτή η τάση, της συχνότερης χρήσης πιστωτικών καρτών, έχει και ένα σημαντικό κόστος, καθώς - σύμφωνα με άλλη έρευνα του Ινστιτούτου - οι πληρωμές με πιστωτική κάρτα έχουν σημαντικά υψηλότερα κόστη σε σχέση με τις αγορές με μετρητά. Υπολογίζεται ότι αυτή η εξέλιξη οδηγεί σε ετήσια αύξηση τους λειτουργικού κόστους των επιχειρήσεων κατά €40 εκατ., ποσό που αντιστοιχεί στο 0,21% των πωλήσεων. Το Ινστιτούτο, μάλιστα, σημειώνει ότι οι κερδοφόρες επιχειρήσεις του κλάδου λειτουργούν με καθαρό περιθώριο κερδοφορίας της τάξης του 1,0% - 1,5%.

Θετική αξιολόγηση
Στο πλαίσιο της έρευνας, οι Έλληνες καταναλωτές αξιολόγησαν και την ανταπόκριση, που είχαν οι επιχειρήσεις του λιανεμπορίου τροφίμων στις ανάγκες και τα προβλήματα, που δημιούργησαν τα Capital Controls. Η πλειοψηφία των καταναλωτών σε ποσοστό 70% θεωρεί ότι τα Σουπερμάρκετ (σε συνεργασία με τους προμηθευτές προϊόντων) ανταποκρίθηκαν θετικά στα προβλήματα, που δημιούργησαν τα Capital Controls.

Μάλιστα, η θετική αυτή εικόνα φαίνεται και από τη σύγκριση ανάμεσα σε όλα τα σημεία πώλησης τροφίμων. Συγκριτικά με άλλα σημεία πώλησης τροφίμων (λαϊκές αγορές, κρεοπωλεία, ιχθυοπωλεία, οπωροπωλεία, περίπτερα, κ.λπ.), το σουπερμάρκετ θεωρείται, με διαφορά, το σημείο που ανταποκρίθηκε καλύτερα στις ανάγκες των καταναλωτών την περίοδο των Capital Controls, με ποσοστό 73%, ενώ ακολουθεί η λαϊκή αγορά με 8% και τα λοιπά σημεία πώλησης με πολύ χαμηλά ποσοστά.

Ένας από τους λόγους, που οι Έλληνες αξιολογούν πιο θετικά τα σούπερ μάρκετ, σχετίζεται ακριβώς με το λεγόμενο “πλαστικό” χρήμα και συγκεκριμένα με τα ηλεκτρονικά συστήματα πληρωμής και τα σύγχρονα POS, αλλά και εν γένει με τα συστήματα πληροφορικής.