Στη μάχη κατά των fake news για τον COVID τα social media
Με εκθετική ταχύτητα αντίστοιχη - αν όχι μεγαλύτερη - αυτής με την οποία μεταδίδεται ο νέος κορωνοϊός, εξαπλώνεται μια άλλη πανδημία, αυτή των fake news και της παραπληροφόρησης για τον COVID-19. Στη μάχη για την ανάσχεση αυτής της λαίλαπας έχουν ενεργοποιηθεί από την πρώτη στιγμή οι ψηφιακές πλατφόρμες, όπως το Facebook, το Twitter ή το Google, μέσω των οποίων, άλλωστε, διασπείρονται οι ψευδές ειδήσεις για τον COVID-19.
Ικανοποιητική βρίσκει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή τη δραστηριότητα των ψηφιακών πλατφορμών για την καταπολέμηση της παραπληροφόρησηςΟι Βρυξέλλες δημιούργησαν σχεδόν ταυτόχρονα με το ξέσπασμα της πανδημίας έναν Κώδικα Δεοντολογίας, επί του οποίου ζήτησαν από τις διαδικτυακές πλατφόρμες να δεσμευτούν. Η Επιτροπή δημοσιεύει ανά δίμηνο τις εκθέσεις των εν λόγω ψηφιακών μέσων σχετικά με τα μέτρα, που έλαβαν για την καταπολέμηση της παραπληροφόρησης σχετικά με τον κορωνοϊό.
Η Κομισιόν, δημοσιεύοντας τις εκθέσεις των Facebook, Twitter, TikTok, Microsoft και Google για τον μήνα Ιούνιο, δηλώνει την ικανοποίησή της για τη δράση τους κατά των fake news. Καλεί, ωστόσο και άλλες εταιρείες να προσχωρήσουν στον κώδικα δεοντολογίας για την παραπληροφόρηση.
Ο απολογισμός του Ιουνίου
Ο απολογισμός της δράσης των εταιρειών στο συγκεκριμένο πεδίο για τον μήνα Ιούνιο είναι ιδιαίτερα πλούσιος. Για παράδειγμα, η εκστρατεία του TikTok για την υποστήριξη του εμβολιασμού σε συνεργασία με την ιρλανδική κυβέρνηση συγκέντρωσε πάνω από ένα εκατομμύριο προβολές και πάνω από 20.000 “μου αρέσει” (likes).
Η Google, από την πλευρά της, συνέχισε να συνεργάζεται με τις Αρχές δημόσιας υγείας για την παρουσίαση πληροφοριών σχετικά με τις τοποθεσίες εμβολιασμού στην Αναζήτηση και τους Χάρτες της Google. Μια λειτουργία που είναι διαθέσιμη στη Γαλλία, την Πολωνία, την Ιταλία, την Ιρλανδία και την Ελβετία.
Στο Twitter, από την άλλη, οι χρήστες μπορούν πλέον να εκπαιδεύουν αυτοματοποιημένα συστήματα για τον καλύτερο εντοπισμό παραβιάσεων της πολιτικής της πλατφόρμας όσον αφορά την παραπληροφόρηση για τον κορονοϊό.
Τον Ιούνιο, η Microsoft επέκτεινε τη συνεργασία της με την NewsGuard, μια επέκταση του προγράμματος πλοήγησης Edge, που προειδοποιεί για τους δικτυακούς τόπους, που διαδίδουν ψευδείς πληροφορίες.
Το Facebook, από την άλλη, συνεργάστηκε με διεθνείς υγειονομικές αρχές για την αύξηση της ενημέρωσης του κοινού σχετικά με την αποτελεσματικότητα και την ασφάλεια των εμβολίων. Επίσης, συνεργάστηκε και με ερευνητές του Κρατικού Πανεπιστημίου του Michigan (MSU) για τον καλύτερο εντοπισμό και την αναγνώριση των deepfake.
Επόμενη έκθεση τον Σεπτέμβριο
Το πρόγραμμα της Επιτροπής για την παρακολούθηση της παραπληροφόρησης για τον κορωνοϊό έχει παραταθεί έως το τέλος του 2021 και οι εκθέσεις θα δημοσιεύονται πλέον κάθε δύο μήνες. Η επόμενη δέσμη εκθέσεων θα δημοσιευθεί τον Σεπτέμβριο.
“Καθώς οι νέες μεταλλάξεις του ιού εξαπλώνονται και οι εμβολιασμοί συνεχίζονται με ταχείς ρυθμούς, είναι ζωτικής σημασίας να τηρηθούν οι δεσμεύσεις. Προσβλέπουμε στην ενίσχυση του κώδικα δεοντολογίας”, σχολίασε η Αντιπρόεδρος της Επιτροπής, κυρία Βιέρα Γιούροβα, αρμόδια για τις αξίες και τη διαφάνεια.
Ο κ. Τιερί Μπρετόν, Επίτροπος Εσωτερικής Αγοράς, πρόσθεσε: “Όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη πρέπει τώρα να αναλάβουν την ευθύνη τους για την αντιμετώπιση της επιφυλακτικότητας απέναντι στα εμβόλια, την οποία προκαλεί η παραπληροφόρηση. Ενώ ο κώδικας δεοντολογίας ενισχύεται, συγκεντρώνοντας περισσότερες πλατφόρμες και υπογράφοντες, καλούμε και άλλους φορείς να τον υπογράψουν και να συμμετάσχουν στον αγώνα κατά της παραπληροφόρησης”.