Το 6% των ελληνικών εταιρειών απέκτησε e-shop στη διάρκεια της πανδημίας
Σε ψηφιακό επιταχυντή για το ελληνικό εμπόριο, εξελίσσεται η πανδημία του COVID-19. Αφενός η αγοραστική διαδικασία ψηφιοποιείται τάχιστα και αφετέρου οι ίδιες οι επιχειρήσεις αποκτούν ψηφιακή κουλτούρα, αλλά και διέξοδο στο online εμπόριο.
Επτά στις δέκα ελληνικές εμπορικές επιχειρήσεις απαντούν ότι η πανδημία τις ώθησε να επενδύσουν στον ψηφιακό μετασχηματισμόΑπό την έναρξη της πανδημίας μέχρι σήμερα, σχεδόν μια στις δέκα εμπορικές επιχειρήσεις (6%) απέκτησε e-shop. Το ποσοστό προφανώς δεν είναι μεγάλο. Είναι, ωστόσο, ενδεικτικό ότι το ελληνικό εμπόριο κάνει μια τεράστια προσπάθεια να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα.
Ταυτόχρονα, οι εμπορικές επιχειρήσεις στην Ελλάδα ενεργοποιούν όλα τα διαθέσιμα εργαλεία, για να διατηρήσουν μια επιχειρηματική κανονικότητα. Για παράδειγμα, το 12% απαντά ότι από την έναρξη της υγειονομικής κρίσης, άρχισε να κάνει πωλήσεις μέσω Facebook και άλλων μέσων κοινωνικής δικτύωσης.
Αυτή η ψηφιακή κινητικότητα, άλλωστε, είναι που εκτοξεύει στον τζίρο του ηλεκτρονικού εμπορίου και στη χώρα μας. Σύμφωνα με όλα τα διαθέσιμα στοιχεία, ο κύκλος εργασιών του e-commerce στην Ελλάδα θα διπλασιαστεί το 2020, φθάνοντας τα €15 δισ.
Μπορεί οι μικρότερες εμπορικές επιχειρήσεις να καταγράφουν μια σημαντική υστέρηση σε σύγκριση με τις μεγαλύτερες στα ψηφιακά τους αντανακλαστικά, ωστόσο, βρίσκουν τρόπους να ανταποκριθούν στην ψηφιακή πρόκληση της εποχής. Σύμφωνα με έρευνα από το ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ, που πραγματοποίησε σε 500 επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου, επτά στις δέκα εταιρείες απαντούν ότι η πανδημία τις ώθησε να επενδύσουν στον ψηφιακό μετασχηματισμό.
Μάλιστα, σχεδόν μία στις τρεις (27%) απαντά ότι αυτό έγινε σε πολύ μεγάλο βαθμό, ενώ το 47% σε μέτριο ή σε μικρό βαθμό.
Αυξάνονται οι online πωλήσεις
Οι εμπορικές επιχειρήσεις της χώρας, οι οποίες από το ξέσπασμα της πανδημίας επένδυσαν στο online κανάλι, δείχνουν να επιβεβαιώνονται για την επιλογή τους. Σχεδόν οι έξι στις δέκα (59%) επιχειρήσεις, που έχουν τη δυνατότητα διάθεσης των προϊόντων τους εκτός φυσικού καταστήματος, κατέγραψαν αύξηση των πωλήσεων τους σε σχέση με πέρυσι.
Βέβαια, από αυτές τις επιχειρήσεις το μεγαλύτερο ποσοστό σημείωσε ήπια αύξηση των πωλήσεων. Το γεγονός αυτό - όπως σχολιάζει η έρευνα - είναι ενδεικτικό των πιέσεων που ασκούνται στα εισοδήματα εν μέσω της πανδημίας και της οικονομικής ύφεσης.
Συνολικά, πάντως, τρία στα τέσσερα (74%) καταστήματα είδαν την online επισκεψιμότητα τους να αυξάνεται σε σχέση με το 2019. Εντούτοις από αυτές, μόνο το 11% καταγράφει ισχυρή άνοδο.
Ο ρόλος των social media
Κάτι παραπάνω από ενεργός αποδεικνύεται ο ρόλος των social media σε αυτήν τη συγκυρία της ραγδαίας ψηφιοποίησης της αγοραστικής διαδικασίας. Παραπάνω από τέσσερις στις δέκα (43%) επιχειρήσεις - σύμφωνα με την έρευνα - έχουν προβεί σε προωθητικές ενέργειες στο Facebook, ή σε διαφημίσεις σε άλλα sites.
Το κανάλι των social media ενεργοποιήθηκε, αν και όχι εντατικά, την περίοδο της φετινής Black Friday. Από τις επιχειρήσεις που συμμετείχαν στην Black Friday, η πλειονότητα αξιοποίησε ως κανάλι προώθησης τα κοινωνικά δίκτυα (49%). Επίσης, αξιοποίησε την ιστοσελίδα της επιχείρησης (31%), η οποία μετατρέπεται, λόγω της κατάστασης, σε ένα ιδιότυπο marketplace σύνδεσης με τους πελάτες. Σημαντική θα είναι και η ενεργητική πληροφόρηση μέσω newsletters (20%) και SMSs (17%).
Μια στις τέσσερις επιχειρήσεις δεν πραγματοποίησε κάποια προωθητική ενέργεια, στοιχείο το οποίο τεκμηριώνει την περιορισμένη υιοθέτηση του digital marketing.