9 στα 10 online καταστήματα στην Ελλάδα έχουν επηρεαστεί από τον COVID-19
Υπό τη μέγγενη της πανδημίας του κορωνοϊού, βρίσκεται μια μεγάλη μερίδα καταστημάτων ηλεκτρονικού εμπορίου στην Ελλάδα. Αν και οι καταναλωτές στρέφονται, από το ξέσπασμα της πανδημίας, στις ηλεκτρονικές αγορές, ωστόσο, το γενικότερο σοκ, που προκαλεί στην αγορά ο COVID-19, δεν αφήνει ανέπαφες τις online πωλήσεις διαφόρων καταναλωτικών ειδών.
Οι κλάδοι που πλήττονται περισσότερο είναι αυτοί των ειδών μόδας, αθλητικών, κοσμημάτων, ειδών σπιτιού, λευκών συσκευώνΤα αποτελέσματα έρευνας για τις επιπτώσεις του κορωνοϊού στο ηλεκτρονικό εμπόριο δείχνουν ότι το 92% των ηλεκτρονικών καταστημάτων στην Ελλάδα ανέφερε ότι οι τρέχουσες συνέπειες της πανδημίας έχουν ήδη επηρεάσει τις online επιχειρήσεις. Οι κλάδοι, που φαίνεται να πλήττονται περισσότερο, είναι αυτοί των ειδών μόδας, αθλητικών, κοσμημάτων, ειδών σπιτιού και των λευκών συσκευών.
Ο Ελληνικός Σύνδεσμος Ηλεκτρονικού Εμπορίου, GR.EC.A, ξεκίνησε έρευνα για την αξιολόγηση των επιπτώσεων της επιδημίας του κορωνοϊού στο ηλεκτρονικό εμπόριο στην Ελλάδα. Στην έρευνα, που διενεργήθηκε μεταξύ 18/03 έως 21/03 συμμετείχαν 307 επιχειρήσεις τόσο από τα ελληνικά ηλεκτρονικά καταστήματα, όσο και τα μέλη του συνδέσμου.
Τα ευρήματά της δείχνουν ότι, για παράδειγμα, το 74% των ηλεκτρονικών καταστημάτων στην Ελλάδα λαμβάνει το εξεταζόμενο διάστημα σημαντικά λιγότερες παραγγελίες σε σχέση με πριν. Βέβαια, υπάρχει και ένα ποσοστό 15% των καταστημάτων, που είδε αύξηση των παραγγελιών το ίδιο διάστημα.
Τα προβλήματα με τα οποία έρχονται, κατά κύριο λόγο, αντιμέτωπες οι επιχειρήσεις του κλάδου από το ξέσπασμα της πανδημίας είναι οι καθυστερήσεις παράδοσης ή διακοπή των προμηθειών (42%), οι καθυστερήσεις σε σχέση με τους χρόνους παράδοσης των παραγγελιών μέσω courier (31%) και τα θέματα ασφάλειας των εργαζομένων (27%).
Μείωση της ζήτησης
Στο μεταξύ, σχεδόν μία στις τέσσερις επιχειρήσεις ηλεκτρονικού εμπορίου στη χώρα μας απαντά ότι αντιμετωπίζει δυσκολίες στην πώληση των προϊόντων της εκτός συνόρων, με τα προβλήματα να εντοπίζονται, κυρίως, σε ευρωπαϊκές αγορές και ιδιαίτερα σε αυτές της Ιταλίας και της Κύπρου. Επίσης, 48% των εταιρειών δηλώνει ότι αντιμετωπίζει δυσκολίες στην παραλαβή προϊόντων με επίκεντρο αυτά που έρχονται, κυρίως, από την Ιταλία και την Κίνα.
Η έρευνα διερεύνησε, επίσης, τις εκτιμήσεις των ηλεκτρονικών καταστημάτων της χώρας σχετικά με τις σημαντικότερες επιπτώσεις του κορωνοϊού το 2020. Σύμφωνα με τα ευρήματά της, οι ίδιες οι εταιρείες απαριθμούν ως σημαντικές αναμενόμενες επιπτώσεις τη συνολική μείωση των πωλήσεων (84%), τη μείωση της ζήτησης (67%), τα προβλήματα ρευστότητας και χρηματοδότησης (64%). Επίσης, το 79% αναμένει μείωση κερδών λόγω των μειωμένων πωλήσεων, το 77% μείωση πωλήσεων λόγω χαμηλότερης ζήτησης και το 34% μείωση πωλήσεων λόγω της μείωσης των αποθεμάτων.
Ο Ελληνικός Σύνδεσμος Ηλεκτρονικού Εμπορίου σημειώνει ότι οι επιπτώσεις του κορωνοϊού δείχνουν τον δρόμο στους υπεύθυνους λήψης των ευρωπαϊκών, αλλά και εθνικών αποφάσεων “για την υιοθέτηση της καλύτερης δυνατής προσέγγισης για έναν τομέα που μπορεί να διαδραματίσει καίριο ρόλο σε αυτήν την κρίση”.