Προσχέδιο παγκόσμιας συμφωνίας για τον ψηφιακό φόρο έως τον Ιούλιο
Πιο πρόσφορο αρχίζει να γίνεται το έδαφος για την επιβολή ενός ελάχιστου φορολογικού συντελεστή επί των κερδών των τεχνολογικών κολοσσών. Μετά από πολυετείς ατελέσφορες προσπάθειες σε παγκόσμιο, αλλά και ευρωπαϊκό επίπεδο, για τον λεγόμενο ψηφιακό φόρο, η διεθνής κοινότητα φαίνεται ότι βρίσκεται καθοδόν για την επίτευξη μιας σχετικής συμφωνίας.
Το έδαφος για την αίσια κατάληξη των πολυετών προσπαθειών επιβολής φορολογίας στα κέρδη των πολυεθνικών της τεχνολογίας ανοίγει η επιτευχθείσα συμφωνία μεταξύ ΗΠΑ και Γαλλίας για τον λεγόμενο φόρο GAFA (από τα αρχικά το Google, Apple, Facebook, Amazon). Οι δύο πλευρές, μετά από διαμάχη αρκετών μηνών, αποφάσισαν να αφήσουν τη διμερή διαφωνία τους και να ενώσουν τις δυνάμεις τους για την εύρεση μιας παγκόσμιας λύσης, υπό την «ομπρέλα» του ΟΟΣΑ.
ΗΠΑ και Γαλλία βρισκόταν σε έναν άτυπο διπλωματικό «πόλεμο» μετά από την απόφαση της γαλλικής κυβέρνησης να επιβάλλει τον αποκαλούμενο φόρο GAFA στους αμερικανικούς τεχνολογικούς κολοσσούς. Πλέον, όπως ανακοίνωσαν οι υπουργοί Οικονομικών των δύο χωρών, οι δύο πλευρές αποφάσισαν να ξεκινήσουν τις διαδικασίες για τη θεσμοθέτηση διεθνών κανόνων σχετικά με τη διασυνοριακή φορολόγηση των ψηφιακών ομίλων.
Μάλιστα, ο γενικός γραμματέας του ΟΟΣΑ, Άνχελ Γκουρία, μιλώντας σε πάνελ στο πλαίσιο του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ στο Νταβός, εξέφρασε την ελπίδα ότι μπορεί να υπάρξει προσχέδιο μιας διεθνούς συμφωνίας επί του θέματος έως τον Ιούλιο. Να σημειωθεί ότι εφόσον επιτευχθεί η συμφωνία θα συνιστά την πρώτη αναμόρφωση των διεθνών φορολογικών κανόνων από τη δεκαετία του 1920 και μετά.
Υπό την αιγίδα του ΟΟΣΑ
ΗΠΑ και Γαλλία προετοίμασαν μια σειρά προτάσεων για την αναθεώρηση του παγκόσμιου φορολογικού πλαισίου, ώστε να συμπεριλάβει και τη διάσταση της ψηφιακής τεχνολογίας. Οι προτάσεις αναμένεται να υποβληθούν στους εκπροσώπους και των 137 χωρών-μελών του ΟΟΣΑ την εβδομάδα που διανύουμε. Η αναμόρφωση των φορολογικών κανόνων, που εισηγείται ο ΟΟΣΑ, αφορά μεγάλες πολυεθνικές με διασυνοριακές δραστηριότητες, με που έχουν έσοδα άνω των 750 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα με την εισήγηση του ΟΟΣΑ, για να εμπίπτει μία πολυεθνική στις νέες φορολογικές διατάξεις θα πρέπει επίσης να έχει «συστηματική και σημαντική» αλληλεπίδραση με τους πελάτες στην αγορά μιας χώρας, ανεξάρτητα από το εάν έχει φυσική παρουσία εκεί ή όχι. Το σκεπτικό της πρότασης είναι ότι οι εταιρίες, που πληρούν τις παραπάνω προϋποθέσεις, θα μπορούν να υπόκεινται σε φόρους σε μια συγκεκριμένη χώρα, σύμφωνα με ένα μοντέλο που βασίζεται σε συγκεκριμένα ποσοστά κερδοφορίας, τα οποία θα καθοριστούν από τη διαπραγμάτευση.
Η Ευρώπη
Η Ευρώπη από την πλευρά της έχει αποφασίσει και αυτή να αναζητήσει μια συναινετική λύση επί του θέματος υπό την αιγίδα του ΟΟΣΑ, αφού οι σχετικές προσπάθειες για εύρεση κοινού τόπου σε επίπεδο Ένωσης δεν τελεσφόρησαν με τη Γαλλία να επιβάλλει μονομερώς τον φόρο GAFA. Η αδυναμία κοινής προσέγγισης οδήγησε τη Γαλλία να προχωρήσει μονομερώς το καλοκαίρι του 2019 στη θεσμοθέτηση του φόρου GAFA. Πρόκειται για φόρο 3% επί των εσόδων από ψηφιακές υπηρεσίες που αντλούν στη Γαλλία εταιρίες με κύκλο εργασιών άνω των 25 εκατ. ευρώ στην ίδια τη χώρα και 750 εκατ. ευρώ παγκοσμίως.
Το θέμα της φορολόγησης των τεχνολογικών εταιρειών βρέθηκε στην ημερήσια διάταξη της Συνόδου των υπουργών Οικονομικών της ΕΕ την περασμένη εβδομάδα. Οι υπουργοί Οικονομικών συζήτησαν «τις φορολογικές προκλήσεις που προκύπτουν από την ψηφιοποίηση, προβαίνοντας σε απολογισμό των εν εξελίξει διαπραγματεύσεων στο πλαίσιο του ΟΟΣΑ όσον αφορά την ανακατανομή των κερδών των ψηφιακών επιχειρήσεων και τον ελάχιστο φορολογικό συντελεστή για τις πολυεθνικές επιχειρήσεις τεχνολογίας».