Facebook, Google, Twitter: Πρόοδος στη μάχη κατά των fake news
Βήματα προόδου για την αντιμετώπιση της παραπληροφόρησης και των fake news κάνουν οι διαδικτυακές πλατφόρμες, όπως το Facebook, η Google και το Twitter. Όπως δείχνουν οι τελευταίες μηνιαίες εκθέσεις -που δημοσιεύει κάθε μήνα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή- οι διαδικτυακές πλατφόρμες σημείωσαν σημαντική πρόοδο στο πλαίσιο του κώδικα δεοντολογίας για την παραπληροφόρηση. “Αναμένουμε τώρα από τις διαδικτυακές πλατφόρμες να διατηρήσουν την ίδια δυναμική, να εντείνουν τις προσπάθειές τους και να εφαρμόσουν όλες τις δεσμεύσεις που έχουν αναλάβει βάσει του κώδικα» αναφέρει η Επιτροπή σε κοινή ανακοίνωση που υπογράφουν οι αρμόδιοι Επίτροποι. Η κοινή δήλωση συνοδεύει την έκθεση σχετικά με την πρόοδο που επιτεύχθηκε στην καταπολέμηση της παραπληροφόρησης την περίοδο των ευρωεκλογών. “Το πρωτοφανώς υψηλό ποσοστό συμμετοχής στις ευρωεκλογές υπογράμμισε το αυξημένο ενδιαφέρον των πολιτών για την ευρωπαϊκή δημοκρατία. Είμαστε πεπεισμένοι ότι οι προσπάθειές μας συντέλεσαν στον περιορισμό των επιπτώσεων των ενεργειών παραπληροφόρησης, μεταξύ άλλων και από ξένους παράγοντες, με τον στενότερο συντονισμό μεταξύ της ΕΕ και των κρατών μελών” αναφέρεται στην ίδια ανακοίνωση. Πάντως, όπως τονίζουν οι υπογράφοντες ο πόλεμος κατά της παραπληροφόρησης δεν έχει οριστικά κερδηθεί. “Οι ευρωπαϊκές εκλογές, άλλωστε, δεν διεξήχθησαν χωρίς παραπληροφόρηση· δεν θα πρέπει να αποδεχτούμε τη νέα αυτή κατάσταση ως φυσιολογική”.
Κώδικας
Τι δείχνουν οι τελευταίες εκθέσεις για την πρόοδο που σημειώνουν οι διαδικτυακές πλατφόρμες σε θέματα παραπληροφόρησηςΘυμίζουμε ότι η ΕΕ συνεργάστηκε με τις διαδικτυακές πλατφόρμες και τον κλάδο του Διαδικτύου με την κατάρτιση εθελοντικού κώδικα δεοντολογίας για την παραπληροφόρηση. Στόχος του κώδικα είναι η ενίσχυση της διαφάνειας των πολιτικών μηνυμάτων και η αποτροπή της χειραγώγησης των υπηρεσιών τους, προκειμένου να διασφαλιστεί ότι οι χρήστες γνωρίζουν για ποιους λόγους βλέπουν συγκεκριμένο πολιτικό περιεχόμενο και διαφημίσεις, καθώς και από πού και από ποιους προέρχονται. Οι τελευταίες εκθέσεις (σσ του Μαΐου) επιβεβαιώνουν την τάση των προηγούμενων αξιολογήσεων της Επιτροπής. Από τον Ιανουάριο, όλες οι πλατφόρμες έχουν σημειώσει πρόοδο όσον αφορά τη διαφάνεια της πολιτικής διαφήμισης και τη δημοσιοποίηση των διαφημίσεων αυτών σε βιβλιοθήκες που παρέχουν χρήσιμα εργαλεία για την ανάλυση των διαφημιστικών δαπανών από πολιτικούς φορείς σε ολόκληρη την ΕΕ. Το Facebook έλαβε μέτρα για να εξασφαλίσει τη διαφάνεια της διαφήμισης βάσει θέματος, ενώ η Google και το Twitter έχουν μεγαλύτερη απόσταση να καλύψουν ως προς αυτό το ζήτημα.
“Η Google, το Facebook και το Twitter ανέφεραν βελτιώσεις στον έλεγχο των τοποθετήσεων διαφημίσεων προκειμένου να περιοριστεί η κακόβουλη πρακτική του «δολώματος για κλικ» και να μειωθούν τα διαφημιστικά έσοδα όσων διασπείρουν παραπληροφόρηση. Ωστόσο, δεν έχει σημειωθεί επαρκής πρόοδος στην ανάπτυξη εργαλείων για την αύξηση της διαφάνειας και της αξιοπιστίας των ιστοτόπων που φιλοξενούν διαφημίσεις” αναφέρει η Επιτροπή.