Οικονομία

Από τα αυτοκίνητα στην άμυνα: Πώς αλλάζει το τοπίο της ευρωπαϊκής βιομηχανίας (πίνακες)

Η οικογενειακή επιχείρηση του Μάρτιν Μπουχς στη μικρή πόλη της Βαυαρίας προμηθεύει συστήματα κιβωτίων ταχυτήτων και ψύξης κινητήρα σε κατασκευαστές αυτοκινήτων για περισσότερο από έναν αιώνα. Με τον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας στην Ευρώπη να βρίσκεται σε αναταραχή, ο ίδιος προσπαθεί να επαναπροσδιορίσει την εταιρεία του, την Jopp, ως προμηθευτή σε έναν από τους ταχύτερα αναπτυσσόμενους βιομηχανικούς τομείς της χώρας: τον στρατό. Η απόφαση του Μπουχς αντικατοπτρίζει μια αυξανόμενη τάση στην Ευρώπη, καθώς τεράστια δίκτυα μικρομεσαίων κατασκευαστών προβληματίζονται με τη στροφή της αυτοκινητοβιομηχανίας προς τα ηλεκτρικά οχήματα που απαιτούν διαφορετικά και πολύ λιγότερα εξαρτήματα. Πολλοί στρέφονται προς την αμυντική βιομηχανία με την ελπίδα να επωφεληθούν από τα εκατοντάδες δισεκατομμύρια ευρώ που διαθέτουν οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις για την ενίσχυση του στρατού τους. Η Γερμανία αυτή την εβδομάδα άνοιξε το δρόμο για περισσότερες αμυντικές δαπάνες χαλαρώνοντας τους κανόνες για το εθνικό χρέος, ενώ η Σουηδία, η Τσεχία και οι χώρες της Βαλτικής αυξάνουν τους στρατιωτικούς τους προϋπολογισμούς. Η Ευρωπαϊκή Ένωση σχεδιάζει να κινητοποιήσει 800 δισεκατομμύρια ευρώ για την ενίσχυση της ασφάλειας της ηπείρου και ο γ.γ. του ΝΑΤΟ Μαρκ Ρούτε κάλεσε τις ευρωπαϊκές χώρες να αυξήσουν τις αμυντικές δαπάνες στο 3,5% του ΑΕΠ τους. [caption id="attachment_1959416" align="alignnone" width="814"] Bloomberg[/caption] Ο μετασχηματισμός των εργοστασίων για τον εφοδιασμό του στρατού δεν είναι εύκολος, καθώς απαιτείται αναβάθμιση του εξοπλισμού και επανεκπαίδευση των εργαζομένων. Αλλά τα επιπλέον χρήματα κινητοποιούν ήδη τους κατασκευαστές σε όλη την ήπειρο. Στη Γερμανία, η εταιρεία κατασκευής ανταλλακτικών αυτοκινήτων Schaeffler AG αναζητά συνεργάτες της αμυντικής βιομηχανίας για να επεκτείνει τις πωλήσεις της, ενώ η Trumpf SE + Co., εξετάζει το ενδεχόμενο κατασκευής συσκευών που μπορούν να καταρρίψουν drones. Η ουγγρική Büttner Kft, η οποία προηγουμένως προμήθευε γερμανικούς κατασκευαστές εργαλείων για την αυτοκινητοβιομηχανία, αναμένει να μεταφέρει μεγαλύτερο μέρος της δυναμικότητάς της στον αμυντικό τομέα. Στη Γαλλία, η Europlasma υπέβαλε προσφορά εξαγοράς για το εργοστάσιο Fonderie de Bretagne, το οποίο προμηθεύει χυτά μεταλλικά εξαρτήματα στη Renault. Η Europlasma δήλωσε ότι η προσφορά αποτελεί μέρος της στρατηγικής της για διαφοροποίηση στον αμυντικό τομέα, προκειμένου «να ανταποκριθεί στην πρόκληση της εθνικής κυριαρχίας και στην αυξανόμενη ζήτηση σε ευρωπαϊκή κλίμακα». Αν και η αμυντική βιομηχανία γνωρίζει άνθηση, εξακολουθεί να είναι πολύ μικρότερη από τον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας και μπορεί να καλύψει μόνο ένα μέρος των απωλειών θέσεων εργασίας και των περικοπών παραγωγής που έχουν αρχίσει σε αυτή. Περίπου 13 εκατομμύρια άνθρωποι εργάζονται στην ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία ενώ ο αμυντικός τομέας απασχολεί μόλις ένα εκατομμύριο άτομα. Ωστόσο, οι δαπάνες δημιουργούν επίσης νέες εταιρείες. Στην Εσθονία, ένας δημόσιος υπάλληλος, ένας στρατηγός, ένας επιστήμονας πυραυλικών συστημάτων και ένας από τους πλουσιότερους επιχειρηματίες της χώρας ίδρυσαν την Frankenburg Technologies για την κατασκευή φθηνών συστημάτων αεράμυνας. Η χώρα, η οποία συνορεύει με τη Ρωσία, έχει διπλασιάσει τον στρατιωτικό προϋπολογισμό της από το 2022. Η Rheinmetall AG έχει εξετάσει το ενδεχόμενο να χρησιμοποιήσει το εργοστάσιο της VW στο Osnabrück της Γερμανίας για να κατασκευάσει τεθωρακισμένα οχήματα και η μονάδα παραγωγής της Audi στις Βρυξέλλες θα μπορούσε να μετατραπεί ομοίως, σύμφωνα με τα σχέδια της βελγικής John Cockerill Defense SA. [caption id="attachment_1959417" align="alignnone" width="814"] Bloomberg[/caption] Εκτός από την αναδιαμόρφωση των εργοστασίων για την κατασκευή όπλων, οι κατασκευαστές πρέπει να αντιμετωπίσουν μια δυσκίνητη διαδικασία πιστοποίησης και εκκαθάρισης ασφαλείας. Για την άμεση προμήθεια του στρατού ή την παραγωγή εξειδικευμένων στρατιωτικών προϊόντων απαιτείται πιστοποίηση του ΝΑΤΟ, η οποία συνήθως διαρκεί ένα έως δύο χρόνια και κοστίζει τουλάχιστον 200.000 ευρώ, σύμφωνα με το Bloomberg. H διαδικασία δεν μπορεί να ξεκινήσει πριν η εταιρεία λάβει ήδη μια παραγγελία από τον στρατό. [caption id="attachment_1959418" align="alignnone" width="814"] Bloomberg[/caption] Ωστόσο, αν η Ευρώπη θέλει να επιτύχει στρατιωτική ανεξαρτησία από τις ΗΠΑ, θα πρέπει να στηρίξει τις δικές της εταιρείες, όπως η Jopp, η οποία απασχολεί περίπου 1.600 άτομα. Ο Tόμας Χιρς, ο οποίος ίδρυσε τη γερμανική Hirsch Engineering Solutions, έχει ήδη κάνει το σημαντικότερο βήμα. Ο τομέας της αυτοκινητοβιομηχανίας αντιπροσώπευε το 95% των εσόδων της εταιρείας του πριν από τέσσερα χρόνια. Τώρα, τα μηχανικά μέρη που παράγει η Hirsch χρησιμοποιούνται σε οτιδήποτε, από στρατιωτικά οχήματα μέχρι δορυφόρους και πυραύλους. «Η είσοδος σε αυτόν τον ευαίσθητο τομέα απαιτεί χρόνο και ενέργεια», δήλωσε ο ίδιος σε πρόσφατη εκδήλωση που διοργάνωσε το βιομηχανικό και εμπορικό επιμελητήριο του Schweinfurt. «Αλλά από τη στιγμή που είσαι στο σύστημα, παραμένεις στο σύστημα». Διαβάστε ακόμη Τράπεζα Πειραιώς – Εθνική Ασφαλιστική: Ένα πολλά υποσχόμενο επενδυτικό story ΑΔΜΗΕ: Σκληρό πόκερ για τα data centers – Mε ποιες προϋποθέσεις θα μπει στο στίβο των big data Mε +18% οι κρατήσεις στα Airbnb – Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Κρήτη οι προορισμοί με διψήφια άνοδο (γραφήματα) Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Δείτε περισσότερα

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Περισσότερα