Έρευνες - Μελέτες

Business και Web Analytics προτεραιότητα για το ελληνικό λιανεμπόριο τροφίμων

marketinganaly

Σε ρυθμούς ψηφιακού μετασχηματισμού κινείται το εγχώριο λιανεμπόριο τροφίμων, καθώς και η προμηθευτική αλυσίδα που συνδέεται με αυτό. Σήμερα, εν μέσω οικονομικής κρίσης, οι επιχειρήσεις του κλάδου, αντιλαμβανόμενες την ψηφιακή πρόκληση, σπεύδουν να επενδύσουν σε τεχνολογίες αιχμής, διεκδικώντας μέσω της ψηφιακής τεχνολογίας ένα ασφαλές “διαβατήριο βιωσιμότητας”.

Οι εταιρείες σε ποσοστό 85% είτε υλοποιούν, ήδη, κάποιο έργο web ή business analytics (74%), είτε θα ξεκινήσουν τον επόμενο χρόνο (11%)Η πλειοψηφία του κλάδου, σε ποσοστό 85%, δηλώνει ότι είτε υλοποιεί, ήδη, κάποιο έργο web ή business analytics (74%), είτε ότι θα ξεκινήσει την υλοποίηση μέσα στον επόμενο χρόνο (11%).  Στον αντίποδα, μόλις ένα ποσοστό της τάξης του 6% δεν σχεδιάζει να υλοποιήσει κάποιο σχετικό έργο, με τις εταιρείες του κλάδου να έχουν σαφώς αντιληφθεί τις δυνατότητες που παρέχει η τεχνολογία σήμερα για τη μελλοντική λειτουργία της αγοράς. 

Την παραπάνω εικόνα περιγράφει έρευνα που παρουσιάστηκε στο 6ο Συνέδριο του ΙΕΛΚΑ με τίτλο “Business & Web Analytics στο σύγχρονο λιανεμπόριο FMCG”. Το συνέδριο οργανώθηκε από το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών και σ’ αυτό συμμετείχαν πάνω από 250 σύνεδροι από τον ευρύτερο κλάδο του Λιανεμπορίου και των Προμηθευτικών εταιρειών FMCG.

Στο πλαίσιο του συνεδρίου πραγματοποιήθηκε έρευνα στελεχών, με στόχο την καταγραφή της σημερινής κατάστασης στην υιοθέτηση τεχνικών business και web analytics από τις επιχειρήσεις του κλάδου. Δεδομένου ότι ανώτερα στελέχη της πλειοψηφίας των μεγαλύτερων αλυσίδων σουπερμάρκετ και των μεγαλύτερων προμηθευτικών εταιρειών FMCG συμμετείχαν στις εργασίες του συνεδρίου, το δείγμα της έρευνας κρίνεται αντιπροσωπευτικό. 

Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας, η πλειοψηφία των εταιρειών του κλάδου σημειώνει ότι η επένδυση στην ανάλυση δεδομένων αποτελεί σημαντική προτεραιότητα. Μάλιστα, για το 29% αποτελεί πρώτη προτεραιότητα, για το 55% πολύ σημαντική προτεραιότητα, ενώ μόλις το 2% θεωρεί ότι δεν θεωρεί απαραίτητη την άμεση επένδυση. 

Οι τρεις βασικοί στόχοι, που κατεγράφησαν στα έργα των επιχειρήσεων που, ήδη, υλοποιούν παρόμοιες πρωτοβουλίες, είναι:

- Η εναρμόνιση και βελτίωση της πελατοκεντρικής στρατηγικής marketing (41%) με βάση την “έξυπνη” ανάλυση των καλαθιών αγορών και τη συσχέτιση με τις κάρτες πιστότητας.

- Η πληροφόρηση για σημαντικούς δείκτες απόδοσης της εταιρείας KPIs (19%), που αφορούν την αξιοποίηση δεδομένων για τις βασικές λειτουργίες των επιχειρήσεων.

- Η ανακάλυψη νέας γνώσης και συσχετισμών στα δεδομένα που, μέχρι σήμερα, δεν υπάρχει (16%) και αφορά κυρίως, τις αγοραστικές συμπεριφορές και τις συνδυαστικές αγορές προϊόντων που δεν είναι προφανείς.

Αυτοί οι στόχοι φαίνεται ότι εναρμονίζονται με τα οφέλη που, ήδη, αποκομίζουν οι επιχειρήσεις. Το μεγαλύτερο όφελος φαίνεται ότι βρίσκεται στην καλύτερη κατανόηση και εξυπηρέτηση του πελάτη (54%), στη βελτιωμένη λήψη αποφάσεων (38%) που αφορά τις διαφορές λειτουργίες της επιχείρησης και στο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα (31%), τα οποία, βέβαια, σχετίζονται με την αύξηση των πωλήσεων (21%). 

Η έρευνα αποκαλύπτει, πάντως, ότι προκειμένου να αξιοποιηθούν καλύτερα τα εργαλεία αυτά, οι ερωτώμενοι θεωρούν ότι χρειάζεται ενημέρωση τόσο της ανώτερης διοίκησης (54%), όσο και εν γένει της επιχείρησης, η οποία μπορεί να επιτευχθεί είτε μέσω εξειδικευμένης εκπαίδευσης (31%), είτε μέσω της προσθήκης νέων στελεχών στην επιχείρηση (36%). Τέλος, αξιοσημείωτο είναι ότι, ενώ υπάρχουν αρκετές επιτυχημένες και πρωτοπόρες ελληνικές επιχειρήσεις που αξιοποιούν δεδομένα, 1 στους 3 συμμετέχοντες τονίζει ότι θα πρέπει να γίνει ευρέως γνωστή η ύπαρξη τους.