Ευφυέστερες θέλει να κάνει τις μετακινήσεις η Ευρώπη
Υπέρ της διάθεσης περισσότερων πληροφοριών σε ψηφιακή μορφή στους οδηγούς για την κατάσταση του οδικού δικτύου, τα ατυχήματα, τα έργα και τα όρια ταχύτητας, τάσσονται οι ευρωβουλευτές της επιτροπής Μεταφορών (TRAN).
Υπέρ της διάθεσης περισσότερων πληροφοριών σε ψηφιακή μορφή στους οδηγούς για την κατάσταση του οδικού δικτύουΜε αυτό το σκεπτικό, η αρμόδια επιτροπή του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου υποστηρίζει την περαιτέρω ψηφιοποίηση του κλάδου των μεταφορών, ώστε οι μετακινήσεις να γίνουν πιο ασφαλείς, πιο αποτελεσματικές και πιο άνετες για τους οδηγούς και τους επιβάτες.
Στον κατάλογο των πληροφοριών, που θα είναι διαθέσιμες στους μετακινούμενους, η επιτροπή επιδιώκει την εισαγωγή δεδομένων, όπως οι υποδομές για ανεφοδιασμό με εναλλακτικά καύσιμα, τα έργα που βρίσκονται σε εξέλιξη, τα προβληματικά σημεία του δικτύου και τα ατυχήματα.
“Τα ευφυή συστήματα μεταφορών θα σώσουν ζωές και πρέπει να διασφαλίσουμε ότι είναι τεχνολογικώς ουδέτερα, συμβατά και διαλειτουργικά με άλλες εφαρμογές”, σχολίασε η εισηγήτρια Rovana Plumb (Σοσιαλιστές, Ρουμανία).
Επί της διαδικασίας, οι συζητήσεις με τα κράτη-μέλη για την τελική μορφή της νομοθεσίας θα ξεκινήσουν μετά τη σχετική έγκριση από την ολομέλεια.
Εναλλακτικά καύσιμα
Ο στόχος της Ε.Ε. να κάνει πιο ευφυείς τις μεταφορές συγκλίνει με τους ευρωπαϊκούς στόχους για πιο πράσινη μετακίνηση. Σήμερα, περίπου το 5% των αυτοκινήτων και των φορτηγών, που κυκλοφορούν στην Ε.Ε., χρησιμοποιεί εναλλακτικά καύσιμα. Το 2022, ο αριθμός των ηλεκτρικών οχημάτων ξεπέρασε τα 4,4 εκατ., 16 φορές περισσότερα απ’ ό,τι το 2015.
Στην Ελλάδα, από τα 6.137.610 επιβατικά αυτοκίνητα, τα 243.338 χρησιμοποίησαν εναλλακτικά καύσιμα. Από αυτά, τα 11,990 ήταν ηλεκτρικά και υβριδικά. Στην Κύπρο δε, από τα 647.026 επιβατικά αυτοκίνητα, τα 1.108 χρησιμοποίησαν εναλλακτικά καύσιμα το 2022. Από αυτά, τα 895 ήταν ηλεκτρικά και υβριδικά.
Η μετάβαση σε οχήματα μηδενικών εκπομπών είναι αναγκαίο να συμβαδίζει με ολοκληρωμένες υποδομές σταθμών επαναφόρτισης και ανεφοδιασμού. Επί του παρόντος, υπάρχουν περίπου 360.000 δημοσίως προσβάσιμα σημεία ηλεκτρικής φόρτισης στην Ε.Ε., αλλά τα περισσότερα είναι συγκεντρωμένα σε λίγες μόνο χώρες (Ολλανδία, Γερμανία, Γαλλία, Ιταλία και Σουηδία).
Αύξηση της χρήσης βιώσιμων καυσίμων
Η Ε.Ε. αναλαμβάνει δράση για να ενθαρρύνει τη χρήση εναλλακτικών καυσίμων εν μέσω της ανόδου των τιμών των καυσίμων και σύμφωνα με τους στόχους μείωσης των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά τουλάχιστον 55% έως το 2030. Τον Οκτώβριο του 2022, το Κοινοβούλιο ενέκρινε την αναθεώρηση των ευρωπαϊκών κανόνων που αφορούν τις απαραίτητες υποδομές, ώστε να γίνουν πιο προσβάσιμες και να προωθηθεί η χρήση εναλλακτικών καυσίμων.
Οι ευρωβουλευτές ζητούν την ανάπτυξη περισσότερων και πιο ισχυρών σταθμών φόρτισης στους κύριους δρόμους της ΕΕ. Προτείνουν να υπάρχει τουλάχιστον ένας σταθμός ηλεκτρικής φόρτισης για αυτοκίνητα ανά 60 χλμ. κατά μήκος των κύριων οδών της Ε.Ε. έως το 2026. Η ίδια απαίτηση θα ισχύει για τα φορτηγά και τα λεωφορεία, αλλά μόνο στα κεντρικά διευρωπαϊκά δίκτυα και με πιο ισχυρούς σταθμούς (TEN-T).
Το Κοινοβούλιο προτείνει, επίσης, τη δημιουργία σταθμών ανεφοδιασμού με υδρογόνο κατά μήκος των κύριων οδών της Ε.Ε. (ανά 100 χλμ.) έως το 2028. Το 2021, υπήρχαν μόνο 136 σταθμοί ανεφοδιασμού στην Ε.Ε.
Η οδηγία για την ανάπτυξη υποδομών εναλλακτικών καυσίμων περιλαμβάνει, επίσης, διατάξεις για τη ναυτιλία και τις αερομεταφορές.