Οι online αγορές ήρθαν για να μείνουν στην Ελλάδα
Μόνιμη φαίνεται να είναι η στροφή των Ελλήνων προς το ηλεκτρονικό εμπόριο, με τους καταναλωτές να επιβεβαιώνουν ότι οι online αγορές ήρθαν για να μείνουν στη χώρα μας. Οι Έλληνες μπορεί να εξοικειώθηκαν εξ ανάγκης και απότομα με το ηλεκτρονικό εμπόριο, ωστόσο, δείχνουν να το έχουν πλέον εντάξει στην καταναλωτική τους καθημερινότητα.
Οι Έλληνες εξοικειώθηκαν εξ ανάγκης απότομα με το ηλεκτρονικό εμπόριο: to 57% βλέπει θετικά τις online αγορέςΠάνω από τους μισούς τοποθετούνται θετικά απέναντι στις online αγορές και το ποσοστό αυτό κατανέμεται ισομερώς σε όλες τις ηλικιακές ομάδες και κοινωνικές τάξεις. Επίσης, όταν οι καταναλωτές ερωτώνται πώς θα κάνουν τις αγορές τους ή πως θα αναζητήσουν προσφορές κατά το επόμενο μεγάλο εκπτωτικό γεγονός, μόλις 7% απαντά “κυρίως ή μόνο σε φυσικά καταστήματα”.
Ωστόσο, μια ισχυρή μειοψηφία εξακολουθεί να τηρεί επιφυλακτική στάση απέναντι στις διαδικτυακές αγορές, περισσότερο στα τρόφιμα και είδη σουπερμάρκετ και σε μικρότερο βαθμό, στα αγαθά διαρκείας.
Την ίδια ώρα, η αγορά φαίνεται να ξεπερνά πολλά από τα αρχικά προβλήματα, που προβλημάτιζαν τους καταναλωτές σε σχέση με τις online αγορές. Ιδιαίτερα, οι αργοί χρόνοι παράδοσης και η ασφάλεια των προσωπικών δεδομένων, που προβλημάτιζαν πέρσι το 49% και 37% των καταναλωτών αντίστοιχα, ανησυχούν σήμερα μόλις έναν στους πέντε.
Εξακολουθούν, όμως, να λειτουργούν αποτρεπτικά το υψηλό κόστος παράδοσης (42%) και η δυσκολία στην αλλαγή προϊόντων (29%, με έντονη, όμως, μείωση από το 49% της περσινής έρευνας).
Ο φόβος του πληθωρισμού
Τις επιπτώσεις της εκτίναξης του πληθωρισμού παγκοσμίως, της αβεβαιότητας που προκαλεί ο πόλεμος στην Ουκρανία, σε συνδυασμό με τις παρατεταμένες συνέπειες της πανδημίας στις αγοραστικές συνήθειες των Ελλήνων καταναλωτών καταγράφει η έρευνα, Future Consumer Index Ελλάδα 2022 της ΕΥ Ελλάδος.
Η έρευνα, που διεξήχθη με τη συνεργασία της MRB, δείχνει ότι οι Έλληνες καταναλωτές, μετά από μια δεκαετή περίοδο δημοσιονομικής προσαρμογής, βιώνουν έντονα τις οικονομικές επιπτώσεις της παρούσας συγκυρίας. Επτά στους δέκα (70% φέτος, από 60% πέρσι) δηλώνουν ότι ξοδεύουν λιγότερα χρήματα σε προϊόντα που δεν είναι πρώτης ανάγκης.
Στο μεταξύ, πάνω από τους μισούς (51% φέτος, από 43% πέρσι) δηλώνουν ότι αγοράζουν μόνο τα απαραίτητα. Στο περιβάλλον αυτό, η τιμή αναδεικνύεται και φέτος, με διαφορά, ως το σημαντικότερο αγοραστικό κριτήριο, τόσο για το σήμερα (78%), όσο και για την επόμενη τριετία (78%).
Ωστόσο και παρά τις δυσκολίες, συγκεκριμένες ομάδες καταναλωτών εμφανίζονται πρόθυμες να πληρώσουν περισσότερα για επιλεγμένες κατηγορίες προϊόντων και μάλιστα, σε μεγαλύτερο βαθμό από τους καταναλωτές διεθνώς.
Οι νεότερες γενιές είναι πρόθυμες να πληρώσουν περισσότερο για προϊόντα ή υπηρεσίες, που προσφέρουν άνεση, πρακτικότητα και ευκολία. Η παραγωγική ηλικία 30-49 ετών για καλή εξυπηρέτηση πελατών και εμπειρία, ενώ οι μεγαλύτερης ηλικίας καταναλωτές ακολουθούν πιο συναισθηματικά κριτήρια, δείχνοντας προθυμία να πληρώσουν περισσότερα σε καταστήματα λιανικής της περιοχής τους ή για προϊόντα που παράγονται στη χώρα μας.
Εν αναμονή μεγάλων εκπτωτικών γεγονότων
Στο περιβάλλον αυτό, μεγάλα εκπτωτικά γεγονότα, όπως η Black Friday, οι έκτακτες εκπτώσεις ή οι στοχευμένες μειώσεις τιμών σε προϊόντα β’ διαλογής, αποκτούν μεγαλύτερη σημασία στη συνείδηση των καταναλωτών, καθώς σημαντικά ποσοστά εναποθέτουν τις ελπίδες τους ή και το άλλοθι για αυξημένη κατανάλωση, σε παρόμοια γεγονότα.
Δύο στους τρεις (67%) και περισσότεροι μεταξύ των νεότερων ηλικιών, σκοπεύουν να πραγματοποιήσουν αγορές την επόμενη φορά που θα λάβει χώρα ένα μεγάλο αγοραστικό/ εκπτωτικό γεγονός, ενώ οκτώ στους δέκα (83%) από αυτούς αναβάλλουν κάποιες αγορές που θέλουν να πραγματοποιήσουν μέχρι τότε.