“Πράσινο φως” στην Πράξη για τις Ψηφιακές Υπηρεσίες
Μία από τις πιο σημαντικές ευρωπαϊκές νομοθετικές διατάξεις, που αφορούν την αγορά της ψηφιακής τεχνολογίας, η Πράξη για τις Ψηφιακές Υπηρεσίες, γνωστή ως νόμος DMA, θέτει επί τάπητος η Ευρώπη. Το νέο θεσμικό πλαίσιο αφορά στις μεγάλες ψηφιακές πλατφόρμες - κατά κύριο λόγο αμερικανικές - που δραστηριοποιούνται σήμερα επί ευρωπαϊκού εδάφους και έχουν ρόλο “ρυθμιστή πρόσβασης” (gatekeeper) στην αγορά Ε.Ε.
Πρόστιμα από 10% έως και 20% του ετήσιου τζίρου των online πλατφορμών προβλέπει η νέα Πράξη για τις ψηφιακές υπηρεσίες (DMA)Με τη νομοθετική πράξη DMA, η Ένωση επιδιώκει να θέσει ξεκάθαρους κανόνες λειτουργίας για τις μεγάλες ψηφιακές πλατφόρμες, που έχουν θέση gatekeeper, ώστε να μην κάνουν κατάχρηση της δεσπόζουσας θέσης τους στην αγορά. Στα όρια της εφαρμογής του νέου Κανονισμού εμπίπτουν εταιρείες, όπως οι Google, Amazon, Facebook, Apple και Microsoft, οι οποίες θεωρούνται από τη νέα νομοθεσία ως “ψηφιακοί θυρωροί” της αγοράς και άρα οφείλουν να συμμορφώνονται με τους κανόνες.
Η σχετική πολιτική συμφωνία, που επιτεύχθηκε μεταξύ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και των κρατών - μελών της Ε.Ε., φέρνει τους κολοσσούς της τεχνολογίας αντιμέτωπους με βαριά πρόστιμα σε περίπτωση παραβίασης του νέου κανονισμού. Για παράδειγμα, η Κομισιόν θα μπορεί να επιβάλλει πρόστιμα έως και 10% του παγκόσμιου κύκλου εργασιών μιας εταιρείας.
Το πρόστιμο μπορεί να φθάσει έως και το 20% του κύκλου εργασιών, σε περίπτωση επανειλημμένων παραβάσεων. Η Επιτροπή θα είναι, επίσης, σε θέση να επιβάλει οποιαδήποτε μέτρα είναι απαραίτητα για να διασφαλίσει την αποτελεσματικότητα των υποχρεώσεων, συμπεριλαμβανομένης της απαγόρευσης περαιτέρω εξαγορών, που σχετίζονται με την παράβαση.
Στενός κορσές για τις big tech
Για να χαρακτηριστεί μια πλατφόρμα ως ρυθμιστής της πρόσβασης - gatekeeper - πρέπει, αφενός, να έχει τα τελευταία τρία χρόνια ετήσιο κύκλο εργασιών τουλάχιστον €7,5 δισ. εντός της Ε.Ε. ή να έχει χρηματιστηριακή αξία τουλάχιστον €75 δισ. και 45 εκατ. τελικούς χρήστες ανά μήνα, όπως και τουλάχιστον 10.000 επιχειρηματικούς χρήστες εγκατεστημένους στην Ε.Ε.
Αφετέρου, η πλατφόρμα πρέπει να ελέγχει μία ή περισσότερες βασικές υπηρεσίες πλατφόρμας σε τουλάχιστον τρία κράτη - μέλη. Στις βασικές αυτές υπηρεσίες πλατφόρμας συγκαταλέγονται οι αγορές και τα καταστήματα εφαρμογών, οι μηχανές αναζήτησης, τα κοινωνικά δίκτυα, οι υπηρεσίες cloud, οι υπηρεσίες διαφήμισης.
“Οι μεγάλες πλατφόρμες gatekeeper έχουν αποτρέψει επιχειρήσεις και καταναλωτές από τα οφέλη των ανταγωνιστικών ψηφιακών αγορών. Οι θυρωροί θα πρέπει τώρα να συμμορφωθούν με ένα σαφώς καθορισμένο σύνολο υποχρεώσεων και απαγορεύσεων”, τόνισε η Εκτελεστική Αντιπρόεδρος της Κομισιόν κυρία Margrethe Vestager.
Σύμφωνα με τον νέο Κανονισμό, μια από τις παραβατικές συμπεριφορές, που μπορούν να επισύρουν αυστηρά πρόστιμα, είναι μια ψηφιακή πλατφόρμα να ευνοεί δικές της υπηρεσίες ή να εμποδίζει τους επιχειρηματικούς χρήστες της να προσεγγίσουν τους καταναλωτές.
Με πρόστιμα απειλούνται, επίσης, οι τεχνολογικοί κολοσσοί, που επιβάλλουν αθέμιτες συνθήκες πρόσβασης στο κατάστημα εφαρμογών τους ή αποτρέπουν την εγκατάσταση εφαρμογών από άλλες πηγές.