Οι αγορές από πλατφόρμες social media θα φτάσουν το $1,2 τρισ. έως το 2025
Ισχυρή εμπορική δυναμική απέκτησαν στη διάρκεια της πανδημίας οι πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης, τάση που αναμένεται να ενισχυθεί τα επόμενα χρόνια. Με δεδομένο ότι οι χρήστες αξιοποιούν τα social media ως σημείο εισόδου σε οτιδήποτε κάνουν στο Διαδίκτυο, οι πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης αποκτούν και έντονο εμπορικό ρόλο.
Τρεις φορές ταχύτερα από το e-commerce θα αναπτυχθεί οι αγορές μέσα από πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσηςΗ παγκόσμια αγορά εμπορίου από μέσα κοινωνικής δικτύωσης (social commerce), που σήμερα ανέρχεται σε $492 δισ. αναμένεται να αναπτυχθεί τρεις φορές ταχύτερα από το παραδοσιακό ηλεκτρονικό εμπόριο. Υπολογίζεται δε ότι θα αγγίξει το $1,2 τρισ. έως το 2025.
Νέα μελέτη της Accenture σημειώνει ότι η ανάπτυξη αυτή θα προέλθει, κυρίως, στους χρήστες μέσων κοινωνικής δικτύωσης που ανήκουν στις γενιές Gen Z και Millennial, αντιπροσωπεύοντας το 62% των παγκόσμιων δαπανών στο social commerce έως το 2025. Σύμφωνα με τη μελέτη, το 64% των χρηστών μέσων κοινωνικής δικτύωσης δήλωσε ότι πραγματοποίησε τουλάχιστον μία αγορά μέσω κοινωνικών δικτύων τον περασμένο χρόνο.
Αυτό - βάσει εκτιμήσεων της Accenture - μεταφράζεται σε ~2 δισ. αγοραστές παγκοσμίως. Η μελέτη (Why Shopping’s Set for a Social Revolution), εκτιμά ότι μέχρι το 2025 ο μεγαλύτερος αριθμός αγορών μέσω κοινωνικών δικτύων παγκοσμίως αναμένεται σε είδη ένδυσης (18% του συνόλου του social commerce έως το 2025).
Ακολουθούν τα ηλεκτρονικά είδη ευρείας κατανάλωσης (13%) και τα προϊόντα διακόσμησης σπιτιού (7%). Τα φρέσκα τρόφιμα και τα σνακ αντιπροσωπεύουν, επίσης, μια μεγάλη κατηγορία προϊόντων (13%).
Ποιος αγοράζει τι
Τα προϊόντα ομορφιάς και προσωπικής φροντίδας, παρ’ ότι αποτελούν μικρό μέρος των πωλήσεων social commerce, προβλέπεται ότι θα κερδίσουν γρήγορα έδαφος στο ηλεκτρονικό εμπόριο. Αναμένεται δε να κατακτήσουν πάνω από το 40% της ψηφιακής δαπάνης κατά μέσο όρο για αυτήν την κατηγορία σε βασικές αγορές έως το 2025.
Οι καταναλωτές στις αναπτυσσόμενες χώρες είναι πιο πιθανό να αγοράζουν μέσω κοινωνικών δικτύων και να το επαναλαμβάνουν συχνά. Οι αγοραστές στην Κίνα, την Ινδία και τη Βραζιλία ενδιαφέρονται περισσότερο για λειτουργίες που τους βοηθούν να ανακαλύψουν και να αξιολογήσουν πιθανές αγορές, ενώ εκείνοι στο Ηνωμένο Βασίλειο και τις ΗΠΑ δίνουν μεγαλύτερη σημασία στις τιμές και τις εκπτώσεις.
Ενώ η ευκαιρία είναι σημαντική κυρίως για τις μεγάλες επιχειρήσεις, ιδιώτες και μικρότερα brands μπορούν επίσης να επωφεληθούν. Συγκεκριμένα, το 59% των social commerce αγοραστών δήλωσε ότι είναι πιο πιθανό να υποστηρίξει μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις μέσω του social commerce, παρά όταν πραγματοποιεί αγορές μέσω ηλεκτρονικού εμπορίου.
Επιπλέον, το 63% δήλωσε ότι είναι πιο πιθανό να αγοράσει ξανά από τον ίδιο πωλητή, γεγονός που υπογραμμίζει τα οφέλη του social commerce στην οικοδόμηση εμπιστοσύνης και στην αύξηση των επαναλαμβανόμενων αγορών.
Περί εμπιστοσύνης
Πάντως, οι μισοί από τους χρήστες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης εκφράζουν προβληματισμό για τις αγορές μέσω κοινωνικών δικτύων, αναφορικά με θέματα προστασίας και πολιτικών επιστροφών. Όσοι δεν έχουν ακόμα προβεί σε αγορές μέσω κοινωνικών δικτύων αναφέρουν ότι ένας λόγος που καθυστερούν είναι η έλλειψη εμπιστοσύνης απέναντι στους πωλητές.
Οι δε οι ενεργοί χρήστες του social commerce επισημαίνουν τις πολιτικές επιστροφών προϊόντων, χρημάτων και ανταλλαγών ως βασικούς τομείς βελτίωσης.
Η εμπιστοσύνη είναι πιο σημαντική για τις μεγαλύτερες απ’ ό,τι για τις νεότερες γενιές. Οι μεγαλύτεροι ηλικιακά αγοραστές δίνουν έμφαση στην ασφάλεια και προτιμούν γνωστές επωνυμίες, ενώ οι νεότερες γενιές εμπιστεύονται περισσότερο τις κριτικές άλλων αγοραστών.