Έσοδα €1 δισ. ετησίως από παράνομο online τηλεοπτικό περιεχόμενο
Σε ανοιχτή πληγή για τις νόμιμες επιχειρήσεις, που δραστηριοποιούνται στην αγορά του τηλεοπτικού περιεχομένου, εξελίσσεται η ψηφιακή πειρατεία. Στην περίπτωση της IPTV - τηλεοπτικό περιεχόμενο που αποκτάται μέσω σύνδεσης στο Διαδίκτυο - οι απώλειες είναι σημαντικές: οι πάροχοι παράνομης IPTV κερδίζουν σχεδόν €1 δισ. ετησίως στην Ε.Ε.
Η ψηφιακή πειρατεία αποτελεί μια ιδιαίτερα επικερδή αγορά: 13,6 εκατ. Ευρωπαίοι κάνουν χρήση παράνομων ψηφιακών υπηρεσιώνΖημιώνοντας τους δημιουργούς περιεχομένου και τις νόμιμες επιχειρήσεις, οι εν λόγω παράνομες υπηρεσίες χρησιμοποιήθηκαν από 13,7 εκατ. άτομα στην Ε.Ε., ήτοι το 3,6 % του πληθυσμού της Ένωσης (στοιχεία 2019).
Το έγκλημα κατά της διανοητικής ιδιοκτησίας εξελίσσεται σε μια ιδιαίτερα επικερδή δραστηριότητα εν μέσω της πανδημία της COVID-19 και την αύξηση της χρήσης διαδικτυακών υπηρεσιών από τους Ευρωπαίους πολίτες. Η ψηφιακή πειρατεία συνολικά δεν επηρεάζει μόνο τους καταναλωτές, αλλά συνεπάγεται επίσης σημαντική ζημία για την οικονομία της Ε.Ε. και ιδίως, για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις (ΜμΕ).
Σύμφωνα με το Γραφείο Διανοητικής Ιδιοκτησίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης (EUIPO), 1 στις 4 ΜμΕ στην Ευρώπη έχει πληγεί από παραβίαση ΔΙ. Μόνο για την Ελλάδα, το ποσοστό αυτό ανέρχεται σε 15,8%.
Εταιρείες που κατέχουν δικαιώματα διανοητικής ιδιοκτησίας, όπως εμπορικά σήματα ή διπλώματα ευρεσιτεχνίας, ανέφεραν απώλεια κύκλου εργασιών (33%), ζημία στη φήμη τους (27%) και απώλεια ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος (15%) λόγω παραβίασης των δικαιωμάτων τους. Να σημειωθεί ότι σήμερα λιγότερο από το 9% του συνόλου των ΜμΕ στην Ε.Ε. κατέχουν καταχωρισμένα δικαιώματα διανοητικής ιδιοκτησίας.
Ψηφιακή πειρατεία και social media
Όπως επισημαίνει ο Οργανισμός Βιομηχανικής Ιδιοκτησίας (ΟΒ), επικαλούμενος έρευνα σχετική έρευνα του EUIPO, σημαντική κατάχρηση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης προς όφελος των δραστηριοτήτων παραποίησης και της πειρατείας. Στο πλαίσιο μιας ανασκόπησης εκατομμυρίων δημοσίων συζητήσεων στο Facebook, το Twitter, το Instagram, και το Reddit, η έρευνα διαπίστωσε ότι το ένα τρίτο των συζητήσεων, που αφορούσαν ψηφιακό περιεχόμενο (το 35 %), ενδέχεται να συνδέεται με πειρατεία.
Μάλιστα, ο πιο πολυσυζητημένος τομέας ειδικά στο Reddit και το Twitter είναι η πειρατεία κινηματογραφικών και μουσικών έργων. Διαπιστώθηκε, επίσης, μια αξιοσημείωτη αύξηση του αριθμού των συζητήσεων, που αφορούσαν την πειρατεία κατά τους μήνες που ακολούθησαν την έναρξη της πανδημίας, την άνοιξη του 2020.
Η έρευνα επεσήμανε ακόμη ότι το 11 % των συζητήσεων σχετικά με φυσικά προϊόντα ενδέχεται να συνδέεται με προϊόντα παραποίησης.
Πλαστά προϊόντα
Στην Ελλάδα ένας στους δέκα καταναλωτές (9%) παραδέχεται ότι έχει πέσει θύμα απάτης, αγοράζοντας πλαστά προϊόντα: από φάρμακα και ηλεκτρονικές συσκευές μέχρι καλλυντικά, ποτά και παιδικά παιχνίδια. Οι Έλληνες δεν είναι περισσότερο ευάλωτοι από τους Ευρωπαίους, αφού πανευρωπαϊκά το 9% των καταναλωτών στην Ε.Ε. απαντά ότι έπεσε θύμα απάτης, αγοράζοντας πλαστά προϊόντα.
Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία, οι χώρες με το υψηλότερο ποσοστό καταναλωτών που έχουν εξαπατηθεί είναι η Βουλγαρία (19%), η Ρουμανία (16%) και η Ουγγαρία (15%). Αντιθέτως, πιο υποψιασμένοι είναι οι Σουηδοί (2%) και οι Δανοί (3%), που έχουν τα χαμηλότερα ποσοστά στην Ε.Ε.