Η προστασία των δεδομένων κριτήριο για την επιλογή παρόχου online υπηρεσιών
Πλήρη διαφάνεια στη χρήση και την αξιοποίηση των δεδομένων τους, απαιτούν πλέον οι καταναλωτές από τις εταιρείες, που επιλέγουν για την παροχή online υπηρεσιών. Μάλιστα, σήμερα οι χρήστες εμφανίζονται πολύ πιο αποφασισμένοι να τιμωρήσουν τους παρόχους, που δεν εγγυώνται την προστασία της ιδιωτικότητας των δεδομένων τους.
Ένας στους δύο καταναλωτές θα απέφευγε έναν online πάροχο υπηρεσιών μετά από παραβίαση δεδομένωνΟι μισοί καταναλωτές (50%) θα απέφευγαν έναν online πάροχο υπηρεσιών, εάν αυτός αντιμετώπιζε οποιαδήποτε μορφή παραβίασης δεδομένων. Μάλιστα, η ιδέα ότι η κατάχρηση δεδομένων θα μπορούσε να είχε αποφευχθεί, είναι πιθανό να προκαλέσει την ακόμη μεγαλύτερη οργή των χρηστών. Ειδικά σε αυτήν την περίπτωση, το 63% των καταναλωτών απαντά ότι δεν θα χρησιμοποιούσε πλέον τον πάροχο με τον φόβο ότι τα δεδομένα του θα πωληθούν σε τρίτους.
Η πανδημία δείχνει να έχει κάνει πιο αυστηρούς τους καταναλωτές: το γεγονός ότι οι αγορές, η διασκέδαση, η επικοινωνία και η αλληλεπίδραση με επιχειρήσεις έχουν μεταφερθεί στο Διαδίκτυο, έχει προκαλέσει μεγαλύτερη ευαισθητοποίηση σχετικά με το πόσα δεδομένα προσφέρονται και ποια είναι τα αποτελέσματα αυτής της διάδοσης. Σύμφωνα με έρευνα της Kaspersky σε 15.000 καταναλωτές παγκοσμίως, σχεδόν δύο στους τρεις (62%) ανησυχούν τώρα ότι οι online δραστηριότητές τους παρακολουθούνται συνεχώς από τους ιστότοπους ή τις υπηρεσίες που επισκέπτονται.
Μεγαλύτερη προστασία
Πλέον, όχι μόνο το 50% των καταναλωτών θα σταματούσε να χρησιμοποιεί έναν διαδικτυακό πάροχο, εάν αντιμετώπιζε παραβίαση, αλλά ένα μεγάλο μέρος απαιτεί μεγαλύτερη προστασία των δεδομένων εκ των προτέρων, τόσο από επιχειρήσεις, όσο και από κυβερνήσεις. Περίπου οι μισοί (51%) επιβεβαίωσαν ότι θέλουν οι εταιρείες να είναι διαφανείς αναφορικά με τους τρόπους επεξεργασίας των δεδομένων τους. Την ίδια στιγμή, το 48% πιστεύει ότι οι εταιρείες πρέπει να είναι εξίσου ανοιχτές σχετικά με τον τρόπο λειτουργίας της τεχνολογίας τους.
Την ίδια απαίτηση έχουν και από τους κρατικούς φορείς. Πέντε στους δέκα καλούν τις κυβερνήσεις να είναι διαφανείς σχετικά με τις αντίστοιχες διαδικασίες συλλογής και διαχείρισης των δεδομένων τους.
Πάντως, όπως παρατηρούν οι αναλυτές, αυτό δεν σημαίνει ότι οι καταναλωτές είναι απαραίτητα αντίθετοι στην ιδέα της επεξεργασίας δεδομένων γενικά. Το 68% συμφωνεί ότι οι εφαρμογές και οι ψηφιακές υπηρεσίες που χρησιμοποιούν, κάνουν τη ζωή τους πολύ πιο εύκολη.
Ωστόσο, δεδομένου ότι περισσότεροι από ένας στους 10 (12%) αντιμετώπισαν διαρροή ή κοινοποίηση προσωπικών τους δεδομένων από τρίτο μέρος - με αποτέλεσμα την αποκάλυψη μυστικών τους πληροφοριών (64%) ή απώλεια χρημάτων (62%) - είναι κατανοητή η απαίτηση επιπλέον προσοχής.
Μέτρα προστασίας
Εκτός από τα μέτρα που λαμβάνονται από τους παρόχους υπηρεσιών, υπάρχουν επίσης μέτρα που μπορούν να λάβουν οι καταναλωτές για να διατηρήσουν τους ίδιους και τις πληροφορίες τους ασφαλείς.
Η Kaspersky προτείνει:
“- Ενημερώστε τα προγράμματα και τα λειτουργικά συστήματα, όποτε σας ζητηθεί. Μέσα σε αυτές τις ενημερώσεις, τα τρωτά σημεία επιδιορθώνονται, πράγμα που σημαίνει ότι είναι λιγότερο πιθανό να προκύψουν παραβιάσεις.
- Επιλέξτε κρυπτογραφημένη σύνδεση Wi-Fi για να διατηρείτε τους υπολογιστές και τις πληροφορίες σας ασφαλείς από αδιάκριτα μάτια.
- Όταν πρέπει να συνδεθείτε σε δημόσιο Wi-Fi, σκεφτείτε να χρησιμοποιήσετε ένα εικονικό ιδιωτικό δίκτυο (VPN). Προστατεύει τα δεδομένα και δεν διατηρεί το ιστορικό των ιστοτόπων που επισκέπτεστε, των αναζητήσεων σας ή άλλων ενεργειών, ώστε να μπορείτε να παραμείνετε προστατευμένοι από πιθανή παραβίαση.
- Αλλάζετε τακτικά κωδικούς πρόσβασης λογαριασμού, καθώς και προεπιλεγμένους κωδικούς πρόσβασης για τις συσκευές και το router σας. Οι προεπιλεγμένοι κωδικοί πρόσβασης είναι πολύ αδύναμοι και είναι ήδη γνωστοί στο διαδίκτυο.
- Παραμείνετε σε εγρήγορση για κακόβουλα, αλλά πειστικά email και έχετε επίγνωση των διασφαλίσεων απορρήτου σε όλες τις εφαρμογές και τις υπηρεσίες.