Έρευνες - Μελέτες

Η πανδημία επιταχύνει την παγκόσμια ψηφιακή μετάβαση

people-on-a-video-call-4226262-scaled

Υπό ραγδαία ψηφιακή μετάβαση έχει θέσει όλο τον πλανήτη η πανδημία του COVID-19, επαναπροσδιορίζοντας τις αγοραστικές συμπεριφορές, τον τρόπο εργασίας ακόμη και τον τρόπο ζωής των πολιτών. Η πανδημία επιταχύνει την ψηφιακή μετάβαση και προκαλεί μεταβολές στις καταναλωτικές συνήθειες και συμπεριφορές, οι οποίες ενδέχεται να έχουν μακροπρόθεσμο χαρακτήρα.

Tο 32% όλων των συναλλαγών σε προϊόντα και υπηρεσίες έγινε online. 1 στους 5 πολίτες έκανε πρώτη φορά online αγορές από σουπερμάρκετΥπό αυτά τα δεδομένα, κάθε άλλο παρά αποτελεί έκπληξη ότι η πανδημία ωθεί τους περισσότερους ανθρώπους σε ηλεκτρονικές αγορές. Στη διάρκεια του lockdown, το 32% όλων των συναλλαγών σε προϊόντα και υπηρεσίες έγινε online, ποσοστό που αναμένεται να αυξηθεί στο 37% στο μέλλον. Επίσης, ένας στους πέντε πολίτες έκανε πρώτη φορά ηλεκτρονικές αγορές από σουπερμάρκετ, ενώ για τους ηλικιωμένους καταναλωτές το αντίστοιχο ποσοστό ήταν ένας στους τρεις. “Η πανδημία του COVID-19 είναι πιθανόν να αλλάξει μόνιμα τις καταναλωτικές συμπεριφορές και να προκαλέσει διαρθρωτικές αλλαγές στον κλάδο καταναλωτικών προϊόντων, καθώς και στο λιανεμπόριο”, διαπιστώνει έρευνα της Accenture, στην οποία συμμετείχαν περισσότεροι από 3.000 καταναλωτές από 15 χώρες και πέντε ηπείρους.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των ερευνητών, η νέα καταναλωτική και αγοραστική συμπεριφορά αναμένεται να διαρκέσει περισσότερο από την πανδημία, ξεπερνώντας τους 18 μήνες και πιθανώς για μεγάλο μέρος της τρέχουσας δεκαετίας.

Όπως προκύπτει από την έρευνα, ακόμη και οι άνθρωποι που δεν ήταν τόσο εξοικειωμένοι με το ηλεκτρονικό εμπόριο και άλλες ψηφιακές τεχνολογίες έχουν πιεστεί να ξεπεράσουν τη διστακτικότητά τους - και αυτή η αλλαγή είναι τεράστια. 

Ραγδαία η αλλαγή
Για παράδειγμα, ο αριθμός των καταναλωτών που δήλωσαν ότι ενδιαφέρονται να αγοράσουν ή να αυξήσουν τη χρήση της τεχνολογίας έχει αυξηθεί σημαντικά. Ήδη, περισσότεροι από τους μισούς ερωτηθέντες δηλώνουν ότι είναι πιθανό να αυξήσουν τη χρήση ψηφιακών βοηθών με δυνατότητα φωνητικής αναγνώρισης, εφαρμογών διαδικτυακών προτάσεων, εφαρμογών self-service, έξυπνων οικιακών συσκευών και wearables.

“Αυτό που προκαλεί εντύπωση είναι η κλίμακα και ο ρυθμός των μεταβολών αυτών. Πλέον, σε διάστημα εβδομάδων πραγματοποιούνται αλλαγές οι οποίες - υπό άλλες συνθήκες και προϋποθέσεις - πιθανότατα θα απαιτούσαν χρόνια”, σχολιάζουν οι συντάκτες της μελέτης. 

Αγοραστικές συνήθειες
Η έρευνα, η οποία διεξήχθη από 2 έως και 6 Απριλίου - περίοδο στην οποία πολλές χώρες είχαν επιβάλει περιοριστικά μέτρα - διαπίστωσε ότι οι καταναλωτές έχουν, ήδη, αρχίσει να αλλάζουν τις αγοραστικές τους συνήθειες. Για παράδειγμα, ανέφεραν ότι αγοράζουν περισσότερα προϊόντα προσωπικής υγιεινής και καθαρισμού, καθώς επίσης κονσερβοποιημένα και φρέσκα τρόφιμα συγκριτικά με δύο εβδομάδες νωρίτερα. Αντίθετα, οι καταναλωτές μείωσαν τις αγορές, που αφορούσαν ηλεκτρονικά είδη, είδη μόδας και ομορφιάς.

Κυρίως, όμως, τα στοιχεία της έρευνας καταδεικνύουν ότι πολλές από τις αλλαγές στη συμπεριφορά των καταναλωτών είναι πιθανό να συνεχιστούν και μετά την πανδημία. Επιπλέον, η υπάρχουσα κατάσταση ωθεί τους καταναλωτές να αναλογιστούν τις επιπτώσεις των αγορών τους στην υγεία και το περιβάλλον. Ενδεικτικά το 60% των ερωτηθέντων αφιερώνει περισσότερο χρόνο στην προσωπική τους φροντίδα και ψυχική ευεξία, με περίπου έξι στους 10 καταναλωτές (57%) να δηλώνουν ότι έχουν αρχίσει να ασκούνται περισσότερο στο σπίτι.

Επιπλέον, το 64% των καταναλωτών δήλωσε ότι επικεντρώνονται περισσότερο στον περιορισμό της σπατάλης τροφίμων και πιθανότατα θα συνεχίσουν να το κάνουν και στο μέλλον. Επίσης, ένας στους δύο απάντησε ότι ψωνίζει περισσότερο με γνώμονα τον υγιεινό τρόπο ζωής και πιθανότατα θα συνεχίσει να το κάνει.

Τέλος, το 45% των καταναλωτών είπε ότι επιλέγουν να κάνουν πιο βιώσιμες (φιλικές προς το περιβάλλον) επιλογές στα ψώνια τους και πιθανότατα θα συνεχίσουν να το κάνουν και μελλοντικά.