Έρευνες - Μελέτες

1 στις 5 εταιρείες στην Ελλάδα χρησιμοποιεί συστήματα online πωλήσεων

commercecard1

Πρόκληση παραμένει για τις ελληνικές επιχειρήσεις ο ψηφιακός μετασχηματισμός, καθώς ο βαθμός της ψηφιοποίησης τους παραμένει χαμηλός, με την πανδημία του COVID-19 να κάνει ακόμη πιο επιτακτική αυτήν την αλλαγή προσανατολισμού. Σήμερα, μόλις μία στις τέσσερις επιχειρήσεις στην Ελλάδα (25,1%) απαντά ότι έχει αναπτύξει συμμετοχή σε διαδικτυακή πλατφόρμα και μόλις το 20,5% των εταιρειών έχει ενσωματώσει συστήματα ηλεκτρονικών πωλήσεων.

Μία στις τέσσερις ελληνικές επιχειρήσεις έχει υιοθετήσει εφαρμογές big data και analytics), ενώ το 15% κάνει χρήση εφαρμογών cloudΣύμφωνα με έρευνα του ΙΜΕ- ΓΣΕΒΕΕ (Ινστιτούτο Μικρών Επιχειρήσεων της Γενικής Συνομοσπονδίας Επαγγελματιών Βιοτεχνών Εμπόρων Ελλάδας), μόλις το 24,1% των επιχειρήσεων στην Ελλάδα δηλώνει ότι έχει υιοθετήσει εφαρμογές επεξεργασίας και ανάλυσης δεδομένων παραγωγικής/εμπορικής δραστηριότητας (big data και analytics). Ακόμη πιο μικρό και συγκεκριμένα 15%, σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, είναι το ποσοστό των εταιρειών που κάνει χρήση εφαρμογών cloud, ενώ μόλις το 12,3% δηλώνει ότι υιοθετεί εφαρμογές αυτοματοποίησης στην παραγωγική διαδικασία. Η έρευνα δείχνει ότι οι μεγαλύτερες επιχειρήσεις (σε επίπεδα κύκλου εργασιών και αριθμού εργαζομένων) καταγράφουν εμφανώς υψηλότερα ποσοστά ενσωμάτωσης των σχετικών συστημάτων.

Συνολικά, τα στοιχεία της έρευνας δείχνουν τον χαμηλό βαθμό υιοθέτησης των σύγχρονων ψηφιακών συστημάτων από τις ελληνικές επιχειρήσεις, τη σχετικά περιορισμένη ψηφιακή προσαρμογή ενός μεγάλου τμήματος των μικρών εταιρειών και την περιορισμένη επενδυτική τους δραστηριότητα σε επίπεδο τεχνολογικού/ ψηφιακού εξοπλισμού. 

Ψηφιακές επενδύσεις
Αναλυτικά, λιγότερο από το ένα τρίτο (29,7%) των επιχειρήσεων στην Ελλάδα δηλώνει ότι έχει πραγματοποιήσει επενδύσεις τα τελευταία τρία χρόνια σε τεχνολογικό και ψηφιακό εξοπλισμό (π.χ. λογισμικό, ψηφιακές συσκευές και εφαρμογές). Επίσης, το 28,5% έχει κάνει επενδύσεις σε λοιπά μηχανήματα και μηχανολογικό εξοπλισμό, με υψηλότερα ποσοστά να εντοπίζονται στις κατηγορίες τζίρου πάνω από 300.000.

Περίπου μία στις δύο επιχειρήσεις απ’ αυτές που πραγματοποίησαν επενδύσεις - σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας - προχώρησε σε επενδύσεις χαμηλότερες από €15.000, ενώ περίπου 1 στις 4 επενδύσεις εντοπίζονται κάτω ακόμη και από το ποσό των €5.000.

Το συντριπτικά μεγαλύτερο ποσοστό (83,2%) των επιχειρήσεων, που πραγματοποίησαν επενδύσεις κατά τα τρία προηγούμενα έτη, τις χρηματοδότησαν με ίδια κεφάλαια, έναντι των πολύ χαμηλών ποσοστών αξιοποίησης του τραπεζικού δανεισμού και των προγραμμάτων χρηματοδότησης (π.χ. ΕΣΠΑ).

Η ίδια έρευνα αναδεικνύει την ύπαρξη ισχυρών εμποδίων ως προς την σχετικά χαμηλή πρόσβαση σε χρηματοδοτικά εργαλεία. Σύμφωνα με τα ευρήματά της, τα πιο μεγάλα εμπόδια για τις περισσότερες επιχειρήσεις ως προς την ενσωμάτωση τεχνολογικού εξοπλισμού ή την υιοθέτηση ψηφιακών λύσεων και εργαλείων παραμένουν τόσο η έλλειψη χρηματοδότησης, όσο και το υψηλό κόστος αγοράς και συντήρησης εξοπλισμού.

Όπως επισημαίνει η ΓΣΕΒΕΕ, η πανδημία του COVID-19 “θα επιταχύνει τις εξελίξεις και θα οξύνει τις αντιθέσεις ως προς τα θέματα ψηφιακής ωριμότητας, ψηφιακής ετοιμότητας και ψηφιακής προσαρμογής σε μια ολοκληρωτικά νέα οικονομική πραγματικότητα, που θα χαρακτηριστεί από ένα ακόμη πιο ψηφιοποιημένο οικονομικό περιβάλλον”.