Αισθητή υποχώρηση στην ελληνική αγορά Πληροφορικής τον Μάρτιο
Αισθητή υποχώρηση παρουσίασε το επιχειρηματικό κλίμα στην ελληνική αγορά Πληροφορικής και Ανάπτυξης Λογισμικού τον Μάρτιο. Ο δείκτης επιχειρηματικών προσδοκιών του κλάδου επιδεινώθηκε και διαμορφώθηκε στις 90,8 μονάδες (από 98,2 μονάδες έναν μήνα νωρίτερα). Την παραπάνω εικόνα αποτυπώνει το Μηνιαίο Δελτίο Οικονομικής Συγκυρίας του ΙΟΒΕ για τον μήνα Μάρτιο. Η επιδείνωση σαφώς και συνδέεται με τις πρόσφατες εξελίξεις στον τομέα της πανδημίας του νέου κορωνοϊού. Πάντως, όπως σημειώνει το Ινστιτούτο, τα σχετικά στοιχεία συγκεντρώθηκαν πριν από την επιβολή των μέτρων παύσης της δραστηριότητας σε συγκεκριμένους κλάδους και ένα μεγαλύτερο τμήμα της πριν από την εφαρμογή των μέτρων περιορισμού της κυκλοφορίας των πολιτών. Συνεπώς, η πορεία του δείκτη δεν ενσωματώνει απόλυτα το εύρος των εξελίξεων, που έλαβαν χώρα τον Μάρτιο.
Σύμφωνα με το ΙΟΒΕ, στην Πληροφορική και Ανάπτυξη Λογισμικού, οι θετικές εκτιμήσεις για την τρέχουσα κατάσταση των επιχειρήσεων ενισχύθηκαν ήπια τον Μάρτιο και διαμορφώθηκαν στις +13 μονάδες (από +6 μονάδες). Αντίθετα, το ισοζύγιο των εκτιμήσεων για την τρέχουσα ζήτηση υποχώρησε έντονα, χάνοντας 15 μονάδες για να διαμορφωθεί στις +6 μονάδες.
Ο δείκτης επιχειρηματικών προσδοκιών στην Πληροφορική και Ανάπτυξη Λογισμικού υποχώρησε έναντι του ΦεβρουαρίουΣτις θετικές προβλέψεις για τη βραχυπρόθεσμη πορεία της ζήτησης καταγράφηκε έντονη κάμψη στις +10 μονάδες (από +29 μονάδες). Στον αντίποδα, στις προβλέψεις για την απασχόληση του κλάδου, το θετικό ισοζύγιο ενισχύθηκε αισθητά και διαμορφώθηκε στις +26 μονάδες (από +15 μονάδες). Ταυτόχρονα, οι προβλέψεις για τις τιμές παραμένουν αμετάβλητες στις -6 μονάδες. Τέλος, το 39% των επιχειρήσεων του κλάδου δήλωνε τον Μάρτιο απρόσκοπτη επιχειρηματική λειτουργία, με το 10% να επισημαίνει την ανεπάρκεια ζήτησης και ένα 23% την ανεπάρκεια κεφαλαίων κίνησης ως βασικά προσκόμματα στη λειτουργία τους.
Η εικόνα στην Ελλάδα
Συνολικά, στην ελληνική αγορά διαπιστώθηκε τον Μάρτιο υποχώρηση του Δείκτη Οικονομικού Κλίματος, με επιδείνωση των επιχειρηματικών προσδοκιών σε όλους τους τομείς και ταυτόχρονη κατάρρευση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης. Συγκεκριμένα, τον Μάρτιο ο δείκτης οικονομικού κλίματος υποχώρησε στις 109,4 μονάδες, έναντι 113,2 μονάδων τον προηγούμενο μήνα.
Επιδείνωση των προσδοκιών καταγράφηκε σε όλους τους τομείς, ενώ εντονότερη ήταν στις Υπηρεσίες και στο Λιανικό Εμπόριο, με εξαίρεση τα Τρόφιμα – Ποτά, όπου καταγράφεται μικρή άνοδος. Ηπιότερη είναι η υποχώρηση στη Βιομηχανία και τις Κατασκευές.
Στην καταναλωτική εμπιστοσύνη, η απαισιοδοξία κλιμακώθηκε έντονα, με πολύ περισσότερους πολίτες να διατυπώνουν αρνητικές προβλέψεις για την πορεία της οικονομίας και των οικονομικών του νοικοκυριού τους στους επόμενους 12 μήνες. Ως συνέπεια, ο σχετικός δείκτης διαμορφώθηκε στις -16,5 μονάδες τον Μάρτιο από -4,8 μονάδες ένα μήνα πριν, επιδείνωση που είναι η μεγαλύτερη διαχρονικά μεταξύ διαδοχικών μηνών.
“Είναι πιθανή μια περαιτέρω, ενδεχομένως ισχυρότερη, επιδείνωση των προσδοκιών και συνολικά του κλίματος στους προσεχείς μήνες. Άλλωστε, η υγειονομική κρίση συνεχίζει να εξαπλώνεται, με ραγδαίο ρυθμό σε πολλές χώρες, γεγονός το οποίο συντηρεί ισχυρές αβεβαιότητες στην οικονομία”, αναφέρει το Ινστιτούτο.
Ευρωπαϊκές επιδόσεις
Ο δείκτης οικονομικού κλίματος επιδεινώθηκε έντονα τον Μάρτιο στην Ευρωζώνη και στην Ε.Ε., ως συνέπεια της πανδημίας. Στην πρώτη μειώθηκε κατά 8,9 μονάδες, στις 94,5 μονάδες ενώ στην Ε.Ε. η μείωση ήταν λίγο μικρότερη, κατά 8,2 μονάδες, με τον δείκτη να διαμορφώνεται στις 94,8 μονάδες.
Η υποχώρηση του δείκτη στην Ευρωζώνη είναι η ισχυρότερη μηνιαία μεταβολή από το 1985 και οφείλεται στην έντονη εξασθένιση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης (-5,0), αλλά και των προσδοκιών στις Υπηρεσίες (-13,3), και στο Λιανικό εμπόριο (-8,1). Στη Βιομηχανία (-4,6) και στις Κατασκευές (-2,7) η επιδείνωση ήταν ηπιότερη. Όσον αφορά στις πέντε μεγαλύτερες οικονομίες της Ευρωζώνης, ο δείκτης υποχώρησε εντονότερα στην Ιταλία (-17,6) και στη Γερμανία (-9,8) και ηπιότερα στη Γαλλία (-4,9), την Ολλανδία (-4,0) και την Ισπανία (-3,4).