Νέα

Στοπ στις αθέμιτες πρακτικές που εφαρμόζουν οι ψηφιακές πλατφόρμες

technology_1

Την πρώτη ρυθμιστική απόπειρα στον κόσμο για τις ψηφιακές πλατφόρμες, κάνει η Ευρωπαϊκή Ένωση, ψηφίζοντας την πρώτη - παγκοσμίως - νομοθεσία με αντικείμενο τις επιχειρηματικές σχέσεις, που αναπτύσσονται εντός της οικονομίας των πλατφορμών. Οι διαδικτυακές πλατφόρμες προσφέρουν στους επιχειρηματίες τεράστιες ευκαιρίες για πρόσβαση στις αγορές καταναλωτών της Ε.Ε. και έχουν καταστεί απαραίτητες για εκατομμύρια επιχειρήσεις σε τομείς από το online λιανικό εμπόριο, τις επαγγελματικές υπηρεσίες και την ανάπτυξη εφαρμογών έως τις μεταφορές και τη φιλοξενία. Επιπλέον, οι διαδικτυακές μηχανές αναζήτησης και πλατφόρμες δημιουργούν το μεγαλύτερο μέρος διαδικτυακής κίνησης τόσο για τις μεγάλες όσο και για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.

Οι νέοι κανόνες αφορούν πλατφόρμες όπως το Amazon ή το eBay,  μέσα κοινωνικής δικτύωσης και εργαλεία σύγκρισης τιμώνΩστόσο, συχνά οι επιχειρήσεις, που αναπτύσσουν δραστηριότητα μέσα από ψηφιακές πλατφόρμες, έρχονται συχνά πλέον αντιμέτωπες με μια σειρά από αθέμιτες πρακτικές. Πρόκειται για φαινόμενα, όπως η αναιτιολόγητη αναστολή λογαριασμών, η αδιαφανής κατάταξη σε αποτελέσματα αναζήτησης, ενώ ταυτόχρονα οι επιχειρήσεις έρχονται αντιμέτωπες με οικονομικά απρόσιτους μηχανισμούς επίλυσης διαφορών.

Για παράδειγμα, περίπου το 46% των επιχειρηματικών χρηστών που συμμετείχαν σε μελέτη της Επιτροπής επισήμαναν προβλήματα στις σχέσεις τους με τις πλατφόρμες, με το 21% να αντιμετωπίζει συχνά τέτοιου είδους προβλήματα.

Επιπλέον, το 75 % των εντατικών χρηστών (δηλαδή των χρηστών που παράγουν πάνω από το 50% του κύκλου εργασιών τους μέσω διαδικτυακών πλατφορμών) είναι πολύ πιθανότερο να αντιμετωπίσουν προβλήματα, ενώ μάλιστα το 33% εξ αυτών τα αντιμετωπίζουν συχνά. 

Μεγαλύτερη διαφάνεια
Σε αυτά τα φαινόμενα επιχειρεί να βάλει τέλος η Ευρωπαϊκή Ένωση, μέσα από τη θεσμοθέτηση νέων κανόνων. Η νέα νομοθεσία για τις εμπορικές πρακτικές των πλατφορμών προς τις επιχειρήσεις, που ενέκρινε το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, έχει ως στόχο να θεσπίσει ένα δίκαιο, αξιόπιστο και βασιζόμενο στην καινοτομία περιβάλλον για τις επιχειρήσεις και τους εμπόρους.

Σε τεχνικό επίπεδο, το κείμενο που εγκρίθηκε σήμερα από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο πρέπει να εγκριθεί επίσημα από το Συμβούλιο της Ε.Ε., ενώ ο κανονισμός θα αρχίσει να ισχύει 12 μήνες μετά από τη δημοσίευσή του. 

Ποιους αφορά
Ο κανονισμός καλύπτει τις διαδικτυακές πλατφόρμες διαμεσολάβησης και τις γενικές διαδικτυακές μηχανές αναζήτησης. Οι διαδικτυακές πλατφόρμες διαμεσολάβησης περιλαμβάνουν αγορές ηλεκτρονικού εμπορίου τρίτων (Amazon Marketplace, eBay, Fnac Marketplace), καταστήματα εφαρμογών (Google Play, Apple App Store, Microsoft Store), μέσα κοινωνικής δικτύωσης για επιχειρήσεις (σελίδες Facebook, Instagram δημιουργών/καλλιτεχνών) και εργαλεία σύγκρισης τιμών (Skyscanner, Google Shopping).

Ο κανονισμός εξαιρεί τη διαδικτυακή διαφήμιση, τις υπηρεσίες πληρωμών, τη βελτιστοποίηση μηχανών αναζήτησης. Εξαιρούνται, επίσης, οι διαδικτυακοί έμποροι λιανικής πώλησης, όπως τα παντοπωλεία (super markets) και οι έμποροι επώνυμων ρούχων, στο βαθμό που αυτοί πωλούν απευθείας μόνο τα δικά τους προϊόντα, χωρίς να βασίζονται σε τρίτους πωλητές, ούτε να διευκολύνουν απευθείας συναλλαγές μεταξύ τρίτων πωλητών και καταναλωτών.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ